Це застарівша версія, яка була опублікована 2023-07-28. Прочитайте найбільш нову версію.

Ключові характеристики негативної креативності особистості, що виявляються у її девіантній поведінці

Автор(и)

  • Олександр Сафін Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0001-5745-8635
  • Юлія Тептюк Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0002-2918-112X

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.10.2023.285322

Ключові слова:

моральна ідентичність; макіавелізм; негативна креативність; особистісні характеристики; поведінкові прояви.

Анотація

 

Стаття спрямована на прояснення внеску моральної ідентичності та макіавеллізму як предикторів негативної креативності – розвязання леґітимного завдання, внаслідок чого завдається ненавмисна шкода іншим. Для запобігання такому впливу на оточуючих важливо зрозуміти, які особистісні характеристики є предикторами поведінкових проявів негативної креативності. Зясовано, що ключовими характеристиками профілю негативної креативності дорослих є макіавеллізм і низькі значення моральної ідентичності. Згідно з результатами, здатність контролювати власні імпульси та інтеріоризація моральних якостей, розвинені на середньому рівні, а також високий макіавелізм і середня здатність самоконтролю є предикторами неґативної креативності та компонентами ризику. У разі негативної креативності важливо брати до уваги не низький рівень розвитку позитивних характеристик (сумлінність і моральна ідентичність), а їхні середні значення.

Біографії авторів

Олександр Сафін, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,

м. Умань, Україна

Юлія Тептюк, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидатка психологічних наук, викладачка кафедри психології,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Посилання

Aquina K., Reed II A. The Self-Importance of Moral Identity. Journal of Personality and Social Psychology. 2002. Vol. 83(6). P. 1423–1440. doi:10.1037//0022-3514.83.6.1423

Bandura A. Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 1991. Vol. 50. P. 248–287.

Barbot B. et al. Negative ideation in creative problem-solving is task-specific too: Evidences from a sample of incarcerated juveniles. Thinking Skills and Creativity. 38 (2020): 100740. doi:https://DOI.org/10.1016/j.tsc.2020.100740

McCrae R.R., Costa P.T. Validation of the five – factor model of personality across instruments and observers. Journal of Personality and Social Psychology. 1987. Vol. 52. P. 81–90.

Hao N., Tang M., Yang J., Wang Q., Runco M.A. A New Tool to Measure Malevolent Creativity: The Malevolent Creativity Behavior Scale. Front. Psychol. 2016. Vol. 7. P. 682. doi:10.3389/fpsyg.2016.00682

James K., Clark K., Cropanzano R. Positive and negative creativity in groups, institutions, and organizations: A model and theoretical extension. Creativity Research Journal. 1999. Vol. 12(3). P. 211–226. doi:10.1207/s15326934crj1203_6

Jonason P.K., Richardson E.N., Potter L. Self-reported creative ability and the Dark Triad traits: An exploratory study. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. 2015. Vol. 9(4). P. 488–494. doi:10.1037/aca0000037

Kapoor H. The creative side of the Dark Triad. Creativity Research Journal. 2015. Vol. 27(1). P. 58–67. doi:10.1080/10400419.2014.961775

Kapoor H., Khan A. The measurement of negative creativity: Metrics and relationships. Creativity Research Journal. 2016. Vol. 28(4). P. 407–416. doi:10.1080/10400419.2016.1229977

Kapoor H., Khan A. Creators and Presses: The Person—Situation Interaction in Negative Creativity. The Journal of Creative Behavio. 2020. Vol. 54. P. 75–89. doi:10.1002/jocb.346

McLaren R.B. The dark side of creativity. Creativity Research Journal. 1993. Vol. 6(1—2). P. 137–144. doi:10.1080/10400419309534472

Runco M.A. Creative morality: Intentional and unconventional. Creativity Research Journal. 1993. Vol. 6 (1–2). P. 17–28. doi:10.1080/10400419309534463

Runco M.A. Hot topic 2. The dark side of creativity: Potential better left unfulfilled / J.A. Plucker (ed.). Creativity and innovation: Theory, research, and practice, Р. 49–59. Prufrock Press Inc., 2017.

Shen W. et al. A Theoretical and Critical Examination on the Relationship between Creativity and Morality. Curr. Psychol. 2019. Vol. 38. P. 469–485. doi:10/1007?s12144-017- 9613-9

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-28

Версії

Як цитувати

Сафін, О., & Тептюк, Ю. (2023). Ключові характеристики негативної креативності особистості, що виявляються у її девіантній поведінці. Психологічний журнал, (10), 54–63. https://doi.org/10.31499/2617-2100.10.2023.285322