Психодіагностика та психокорекція професійного вигорання педагогів

Автор(и)

  • Віктор Первий ПУ «Заклад вищої освіти «Міжнародний гуманітарно-педагогічний інститут «Бейт-Хана», Україна https://orcid.org/0009-0008-1344-5849
  • Тетяна Перепелюк Маріупольський державний університет , Україна https://orcid.org/0000-0001-6313-2279

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342134

Ключові слова:

психодіагностика, психокорекція, вигорання, втома від співчуття, педагоги, тренінг.

Анотація

Дана стаття присвячена питання психологічної діагностики та психокорекції професійного вигорання педагогів. Вигорання – це психосоціальний синдром, що розвивається у відповідь на хронічний стрес, пов'язаний з роботою. У психодіагностиці зазвичай він вимірюється та визначається трьома симптомами: емоційним виснаженням, цинізмом та зниженням професійної ефективності. Однією з найпоширеніших методик, що використовується для вимірювання вигорання, є Опитувальник вигорання Маслаха (MBI). Результати психодіагностики є основою для розробки індивідуальної або групової психокорекційної програми. Повторна діагностика після завершення корекційної роботи дозволяє оцінити її ефективність та внести необхідні зміни.

Біографії авторів

Віктор Первий, ПУ «Заклад вищої освіти «Міжнародний гуманітарно-педагогічний інститут «Бейт-Хана»

доктор медичних наук, професор кафедри природничо-наукової підготовки

Тетяна Перепелюк, Маріупольський державний університет

кандидатка психологічних наук, професорка кафедри практичної психології

Посилання

Bhugra, D. (2025). Compassion fatigue: result or cause of burnout? And do doctors get it?. Journal of the Royal Society of Medicine, 118 (4), 138–140.

Demerouti, E. (2024). Burnout: a comprehensive review. Zeitschrift für Arbeitswissenschaft, 78 (4), 492–504.

Jennings, P. A., & Greenberg, M. T. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of educational research, 79 (1), 491–525.

Klusmann, U., Kunter, M., Trautwein, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2008). Engagement and emotional exhaustion in teachers: Does the school context make a difference?. Applied psychology, 57, 127–151.

Kristensen, T. S., Borritz, M., Villadsen, E., & Christensen, K. B. (2005). The Copenhagen Burnout Inventory: A new tool for the assessment of burnout. Work & stress, 19 (3), 192–207.

Maslach, C., & Leiter, M. P. (2016). Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry. World psychiatry, 15 (2), 103–111.

Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual review of psychology, 52 (2001), 397–422.

Pishghadam, R., Adamson, B., Sadafian, S. S., & Kan, F. L. (2014). Conceptions of assessment and teacher burnout. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 21 (1), 34–51.

Ouellette, R. R., Frazier, S. L., Shernoff, E. S., Cappella, E., Mehta, T. G., Maríñez-Lora, A., ... & Atkins, M. S. (2018). Teacher job stress and satisfaction in urban schools: Disentangling individual-, classroom-, and organizational-level influences. Behavior therapy, 49 (4), 494–508.

Swider, B. W., & Zimmerman, R. D. (2010). Born to burnout: A meta-analytic path model of personality, job burnout, and work outcomes. Journal of Vocational behavior, 76 (3), 487–506.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-26

Як цитувати

Первий, В. ., & Перепелюк, Т. (2025). Психодіагностика та психокорекція професійного вигорання педагогів. Психологічний журнал, (15), 122–128. https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342134