Актуалізація творчого потенціалу майбутніх психологів у процесі опанування методами психологічної допомоги

Автор(и)

  • Тамара Білуха Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0001-9749-3347
  • Олександра Педченко Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0003-4725-940X

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342127

Ключові слова:

творчий потенціал, креативність, психологічна допомога, групова психокорекція, метод активного соціально-психологічного пізнання, суб’єкт саморозвитку.

Анотація

 

Розкрито важливість формування для майбутніх психологів так званих «м’яких навичок», серед яких значну роль має здатність до творчості та креативності. Акцент зроблено на тих можливостях, які надає для розвитку креативності опанування майбутніми фахівцями методами психологічної допомоги. Цьому сприяє практична спрямованість навчальних курсів з основ консультативної роботи психолога, психокорекційної роботи і, зокрема, групової психокорекції. Підкреслено важливу роль групової психокорекційної роботи у актуалізації творчого потенціалу майбутніх фахівців. За рахунок самопізнання та самоусвідомлення, розуміння передумов втрати психічної енергії задля створення ілюзії сили «Я», маскування внутрішньої суперечності та особистісної проблеми, створюються передумови для вивільнення цієї енергії та спрямування її у творче русло, пов’язане з власним професійним та особистісним розвитком.

Біографії авторів

Тамара Білуха, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри психології, глибинної корекції та реабілітації

Олександра Педченко, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри психології, глибинної корекції та реабілітації

Посилання

Всесвітній економічний форм 2025: професії майбутнього та ключові навички. URL: https://jobsdoor.eu/uk/articles/vsesvitnij-ekonomichnij-forum-2025-profesiyi-majbutnogo-ta-klyuchovi-navichki-WX7kmDtBlIX9AuQufh3c (дата звернення: 24.08.2025).

Дослідження «Future of Work 2030: як підготуватись до змін в Україні» URL: https://csr-ukraine.org/wp-content/uploads/2021/07/Future-of-Work-research-Ukr.pdf (дата звернення: 21.09.2025).

Журавська В., Павленко В. Креативне мислення: аналіз поняття. Креативність особистості як фактор інноваційного розвитку суспільства: збірн. наук. праць. Вип. 2 / за ред. доц. В.В. Павленко. Житомир: ФОП Левковець Н.М., 2020. С. 57–62.

Кириченко Р. Особливості розвитку креативності майбутніх педагогів. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/2979/3/20161111_Kyrychenko_P185-193.pdf (дата звернення: 29.08.2025).

Панок В., Чаплак Я., Андрєєва Я. Основи психологічної допомоги: теорія та практика психоконсультування: навч. посібник / за заг. ред. В.Г. Панка, І.М. Зварича. Чернівці: Чернівецький національний університетт ім. Ю. Федьковича, 2019. 384 с.

Психологічний словник. Автори-укладачі: В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова. За ред. Н. А. Побірченко. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf (дата звернення: 24.08.2025).

Самодепривація психіки та дезадаптації суб’єкта: монографія / Т. Яценко, В. Бондар, І. Євтушенко, М. Кононова, О. Максименко. Київ: Видавництво НПУ ім. М. Драгоманова, 2015. 280 с.

Саух І., Саух П., Солодовник А. Креативність як ключова компетентність та інтегральний результат якості управлінського процесу в освітній сфері. Український педагогічний журнал, 2024. № 2. С. 90–103.

Сидоренко О., Танасійчук О. Особливості креативності в професійній діяльності психолога. URL: https://ekhsuir.kspu.edu/server/api/core/bitstreams/27bf15ba-ea93-4fbb-b65a-eb0f1ded1240/content (дата звернення: 27.08.2025).

Степаненко Н., Павленко В. Теоретичні основи вивчення прояву та розвитку креативності особистості. Креативність особистості як фактор інноваційного розвитку суспільства: збірн. наук. праць. Вип. 2 / за ред. доц. В.В. Павленко. Житомир: ФОП Левковець Н.М., 2020. С. 144–149.

Стратегії формування творчої особистості: методи, прийоми, форми: колективна монографія / авт. кол.: В. Г. Кремень, В. В. Ільїн, Є. Р. Борінштейн, М. С. Гальченко, М. В. Ліпін, Д. В. Погрібна, Н. В. Савчук, О. А. Федорчук. Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2020. 320 с.

Термінологічний словник. URL: https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/8prishak_osnovy_psiholog_pedagogiki/slov.htm (дата звернення: 22.08.2025).

Ткач М. М. Проблема розвитку креативності студентів упродовж професійної підготовки. Науковий часопис НПУ ім. М. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 66. С. 191–196. URL: http://www.chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/66-2019/47.pdf (дата звернення: 26.08.2025).

Шевченко С., Варіна Г. Психологічні чинники прояву особистісної креативності у юнацькому віці. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2023. Вип. 6. С. 126–131.

Bono de E. Lateral Thinking: Creativity Step by Step. NУ: Нarper Colophon, 2015. 300 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-26

Як цитувати

Білуха, Т., & Педченко, О. . (2025). Актуалізація творчого потенціалу майбутніх психологів у процесі опанування методами психологічної допомоги. Психологічний журнал, (15), 100–107. https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342127