Актуалізація творчого потенціалу майбутніх психологів у процесі опанування методами психологічної допомоги
DOI:
https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342127Ключові слова:
творчий потенціал, креативність, психологічна допомога, групова психокорекція, метод активного соціально-психологічного пізнання, суб’єкт саморозвитку.Анотація
Розкрито важливість формування для майбутніх психологів так званих «м’яких навичок», серед яких значну роль має здатність до творчості та креативності. Акцент зроблено на тих можливостях, які надає для розвитку креативності опанування майбутніми фахівцями методами психологічної допомоги. Цьому сприяє практична спрямованість навчальних курсів з основ консультативної роботи психолога, психокорекційної роботи і, зокрема, групової психокорекції. Підкреслено важливу роль групової психокорекційної роботи у актуалізації творчого потенціалу майбутніх фахівців. За рахунок самопізнання та самоусвідомлення, розуміння передумов втрати психічної енергії задля створення ілюзії сили «Я», маскування внутрішньої суперечності та особистісної проблеми, створюються передумови для вивільнення цієї енергії та спрямування її у творче русло, пов’язане з власним професійним та особистісним розвитком.
Посилання
Всесвітній економічний форм 2025: професії майбутнього та ключові навички. URL: https://jobsdoor.eu/uk/articles/vsesvitnij-ekonomichnij-forum-2025-profesiyi-majbutnogo-ta-klyuchovi-navichki-WX7kmDtBlIX9AuQufh3c (дата звернення: 24.08.2025).
Дослідження «Future of Work 2030: як підготуватись до змін в Україні» URL: https://csr-ukraine.org/wp-content/uploads/2021/07/Future-of-Work-research-Ukr.pdf (дата звернення: 21.09.2025).
Журавська В., Павленко В. Креативне мислення: аналіз поняття. Креативність особистості як фактор інноваційного розвитку суспільства: збірн. наук. праць. Вип. 2 / за ред. доц. В.В. Павленко. Житомир: ФОП Левковець Н.М., 2020. С. 57–62.
Кириченко Р. Особливості розвитку креативності майбутніх педагогів. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/2979/3/20161111_Kyrychenko_P185-193.pdf (дата звернення: 29.08.2025).
Панок В., Чаплак Я., Андрєєва Я. Основи психологічної допомоги: теорія та практика психоконсультування: навч. посібник / за заг. ред. В.Г. Панка, І.М. Зварича. Чернівці: Чернівецький національний університетт ім. Ю. Федьковича, 2019. 384 с.
Психологічний словник. Автори-укладачі: В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова. За ред. Н. А. Побірченко. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf (дата звернення: 24.08.2025).
Самодепривація психіки та дезадаптації суб’єкта: монографія / Т. Яценко, В. Бондар, І. Євтушенко, М. Кононова, О. Максименко. Київ: Видавництво НПУ ім. М. Драгоманова, 2015. 280 с.
Саух І., Саух П., Солодовник А. Креативність як ключова компетентність та інтегральний результат якості управлінського процесу в освітній сфері. Український педагогічний журнал, 2024. № 2. С. 90–103.
Сидоренко О., Танасійчук О. Особливості креативності в професійній діяльності психолога. URL: https://ekhsuir.kspu.edu/server/api/core/bitstreams/27bf15ba-ea93-4fbb-b65a-eb0f1ded1240/content (дата звернення: 27.08.2025).
Степаненко Н., Павленко В. Теоретичні основи вивчення прояву та розвитку креативності особистості. Креативність особистості як фактор інноваційного розвитку суспільства: збірн. наук. праць. Вип. 2 / за ред. доц. В.В. Павленко. Житомир: ФОП Левковець Н.М., 2020. С. 144–149.
Стратегії формування творчої особистості: методи, прийоми, форми: колективна монографія / авт. кол.: В. Г. Кремень, В. В. Ільїн, Є. Р. Борінштейн, М. С. Гальченко, М. В. Ліпін, Д. В. Погрібна, Н. В. Савчук, О. А. Федорчук. Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2020. 320 с.
Термінологічний словник. URL: https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/8prishak_osnovy_psiholog_pedagogiki/slov.htm (дата звернення: 22.08.2025).
Ткач М. М. Проблема розвитку креативності студентів упродовж професійної підготовки. Науковий часопис НПУ ім. М. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 66. С. 191–196. URL: http://www.chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/66-2019/47.pdf (дата звернення: 26.08.2025).
Шевченко С., Варіна Г. Психологічні чинники прояву особистісної креативності у юнацькому віці. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2023. Вип. 6. С. 126–131.
Bono de E. Lateral Thinking: Creativity Step by Step. NУ: Нarper Colophon, 2015. 300 р.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права Creative Commons
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).