Трансформаційне лідерство в освітньому середовищі

Автор(и)

  • Станіслав Сапожников ПУ «Заклад вищої освіти «Міжнародний гуманітарно-педагогічний інститут «Бейт-Хана», Україна https://orcid.org/0000-0001-6674-7631
  • Аліна Теплицька ПУ «Заклад вищої освіти «Міжнародний гуманітарно-педагогічний інститут «Бейт-Хана», Україна https://orcid.org/0000-0002-5276-0891

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342110

Ключові слова:

лідер, педагог, математичні методи у психології, організаційна психологія, педагогічна психологія, трансформаційне лідерство.

Анотація

Лідерство в освіті – це не лише управління, а й здатність надихати, мотивувати та створювати позитивну атмосферу для всіх учасників освітнього процесу. Метою даного дослідження є визначення якостей трансформаційного лідера в освітньому середовищі та їх аналіз за допомогою математичних методів у психології. На основі бесід та анкетувань педагогів (всього у дослідженні взяли участь 280 вчителів загальноосвітніх шкіл) було виділено сім елементів трасформаційного лідерства вчителя: високі особисті стандарти та бажання бути найкращими; сильне бачення та відданість; здатність долати страхи та стрес; здатність реалістично оцінювати робочі ситуації; почуття відповідальності; рішучість прагнути результату та здатність мотивувати учнів та колег.

Біографії авторів

Станіслав Сапожников, ПУ «Заклад вищої освіти «Міжнародний гуманітарно-педагогічний інститут «Бейт-Хана»

доктор педагогічних наук, професор завідувач кафедри педагогіки та психології

Аліна Теплицька, ПУ «Заклад вищої освіти «Міжнародний гуманітарно-педагогічний інститут «Бейт-Хана»

кандидатка педагогічних наукзавідувачка кафедри природничо-наукової підготовки

Посилання

Aizenberg, M., & Oplatka, I. (2019). From professional isolation to effective leadership: Preschool teacher-directors’ strategies of shared leadership and pedagogy. Teachers and Teaching, 25 (8), 994–1013.

Anderson, M. (2017). Transformational leadership in education: A review of existing literature. International Social Science Review, 93 (1), 1–13.

Culduz, M. (2024). The impact of educational leadership in improving the learning experience. In Promoting crisis management and creative problem-solving skills in educational leadership (pp. 168–189). IGI Global Scientific Publishing.

Daniëls, E., Hondeghem, A., & Dochy, F. (2019). A review on leadership and leadership development in educational settings. Educational research review, 27, 110–125.

Fonsén, E., & Lahtero, T. (2024). The theory of pedagogical leadership: Enhancing high-quality education. In Leadership in educational contexts in Finland, Vol. 23, 159–177. Springer International Publishing.

Hauserman, C. P., & Stick, S. L. (2013). The leadership teachers want from principals: transformational. Canadian Journal of Education, 36 (3), 184–203.

Hollander, E. P. (1979). The impact of Ralph M. Stogdill and the Ohio State leadership studies on a transactional approach to leadership. Journal of management, 5 (2), 157–165.

Male, T., & Palaiologou, I. (2015). Pedagogical leadership in the 21st century: Evidence from the field. Educational Management Administration & Leadership, 43 (2), 214–231.

Martinez, I., & Tadeu, P. (2018). The impact of pedagogical leadership on pedagogical coordination in secondary schools. Research in Social Sciences and Technology, 3 (3), 1–15.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-26

Як цитувати

Сапожников, С., & Теплицька, А. (2025). Трансформаційне лідерство в освітньому середовищі. Психологічний журнал, (15), 54–61. https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342110