Проблема творчості у дискурсі девіантної поведінки підлітків
DOI:
https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342107Ключові слова:
девіантна поведінка; творчі здібності; розвиток уяви; суб’єкт уяви; розвиток гри; суб’єкт діяльності.Анотація
Наведено результати досліджень творчих здібностей у неповнолітніх правопорушників і звичайних підлітків. За результатами цих досліджень отримано достатньо парадоксальний результат, що вказує на нелінійну структуру творчих здібностей. Тобто не можна однозначно сказати, що низькі показники за різними тестами креативності свідчать про низькі творчі здібності у респондентів із девіантною поведінкою. Тобто підлітки із девіантною поведінкою, які погано справляються із тестами креативності, виявляють дуже високі творчі здібності, наприклад, у соціальній сфері. Вивчення розвитку уяви та гри показало, що є якісні відмінності девіантів від звичайних однолітків. До них можна віднести предметний рівень розвитку уяви та застрягання на режисерській грі, низький рівень розвитку уяви та несформованість суб’єкта уяви та ігрової діяльності.
Посилання
Бабаджанова А., Шимко В. Методологічні підходи до вивчення творчого пошуку особистості підлітків у контексті девіантних стереотипів поведінки. Вісник Національного університету оборони України. 2025. № 86 (4). С. 30–35. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-86-4-30-35
Діхтяренко С., Кобець О. Психологія сприйняття і розуміння художнього твору: контент-аналіз зарубіжних емпіричних досліджень. Вісник Національного університету оборони України. 2025. № 87(5). С. 52–60. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-87-5-52-60
Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень / За ред. В. О. Моляко, О. Л. Музики. Житомир: Вид-во Рута, 2006. 320 с.
Ломброзо Ч. Геніальність і божевілля. К.: Арій. 2024. 352 с. ISBN:978-966-498-863-3
Сафін О. Д., Тептюк Ю. О. Ключові характеристики негативної креативності особистості, що виявляються у її девіантній поведінці. Психологічний журнал. 2023. Випуск 10. С. 54–63.
Сафін О. Д., Тептюк Ю. О. Психологічна структура та типологія творчого Я керівника педагогічного колективу. Слобожанський науковий вісник. Серія: «Психологія». № 1/2024. С. 152–155. DOI: https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.27
Шандрук С. К. Психологія професійних творчих здібностей: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2015. 357 с.
Шимко В. А. Мистецтво як засіб формування колективної пам’яті та ідентичності: методологічний інструментарій сектору безпеки і оборони України. Науковий вісник Київського інституту Національної гвардії України. 2025. № 1. С. 111–116. https://doi.org/10.59226/2786-6920.1.2025.111-116
Шимко В. А. Образотворче мистецтво як засіб розвитку множинного інтелекту. Technologies of intellect development. 2025. Vol. 9, № 2(38).
Guilford J. P. Creative Talents: their nature, uses, and development. Bearly Ltd., Buffalo, N.Y. 1986. 139 p.
Torrance E. P. Torrance Tests of Creative Thinking. Directions Manual and scoring guide. Bensenville. 1974. 166 p.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права Creative Commons
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).