Проблема творчості у дискурсі девіантної поведінки підлітків

Автор(и)

  • Світлана Діхтяренко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-4506-1221
  • Олена Поліщук Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-4617-8245

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342107

Ключові слова:

девіантна поведінка; творчі здібності; розвиток уяви; суб’єкт уяви; розвиток гри; суб’єкт діяльності.

Анотація

Наведено результати досліджень творчих здібностей у неповнолітніх правопорушників і звичайних підлітків. За результатами цих досліджень отримано достатньо парадоксальний результат, що вказує на нелінійну структуру творчих здібностей. Тобто не можна однозначно сказати, що низькі показники за різними тестами креативності свідчать про низькі творчі здібності у респондентів із девіантною поведінкою. Тобто підлітки із девіантною поведінкою, які погано справляються із тестами креативності, виявляють дуже високі творчі здібності, наприклад, у соціальній сфері. Вивчення розвитку уяви та гри показало, що є якісні відмінності девіантів від звичайних однолітків. До них можна віднести предметний рівень розвитку уяви та застрягання на режисерській грі, низький рівень розвитку уяви та несформованість суб’єкта уяви та ігрової діяльності.

Біографії авторів

Світлана Діхтяренко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри психології

Олена Поліщук, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

докторка філософії, доцентка кафедри психології

Посилання

Бабаджанова А., Шимко В. Методологічні підходи до вивчення творчого пошуку особистості підлітків у контексті девіантних стереотипів поведінки. Вісник Національного університету оборони України. 2025. № 86 (4). С. 30–35. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-86-4-30-35

Діхтяренко С., Кобець О. Психологія сприйняття і розуміння художнього твору: контент-аналіз зарубіжних емпіричних досліджень. Вісник Національного університету оборони України. 2025. № 87(5). С. 52–60. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-87-5-52-60

Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень / За ред. В. О. Моляко, О. Л. Музики. Житомир: Вид-во Рута, 2006. 320 с.

Ломброзо Ч. Геніальність і божевілля. К.: Арій. 2024. 352 с. ISBN:978-966-498-863-3

Сафін О. Д., Тептюк Ю. О. Ключові характеристики негативної креативності особистості, що виявляються у її девіантній поведінці. Психологічний журнал. 2023. Випуск 10. С. 54–63.

Сафін О. Д., Тептюк Ю. О. Психологічна структура та типологія творчого Я керівника педагогічного колективу. Слобожанський науковий вісник. Серія: «Психологія». № 1/2024. С. 152–155. DOI: https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.27

Шандрук С. К. Психологія професійних творчих здібностей: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2015. 357 с.

Шимко В. А. Мистецтво як засіб формування колективної пам’яті та ідентичності: методологічний інструментарій сектору безпеки і оборони України. Науковий вісник Київського інституту Національної гвардії України. 2025. № 1. С. 111–116. https://doi.org/10.59226/2786-6920.1.2025.111-116

Шимко В. А. Образотворче мистецтво як засіб розвитку множинного інтелекту. Technologies of intellect development. 2025. Vol. 9, № 2(38).

Guilford J. P. Creative Talents: their nature, uses, and development. Bearly Ltd., Buffalo, N.Y. 1986. 139 p.

Torrance E. P. Torrance Tests of Creative Thinking. Directions Manual and scoring guide. Bensenville. 1974. 166 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-26

Як цитувати

Діхтяренко, С., & Поліщук, О. (2025). Проблема творчості у дискурсі девіантної поведінки підлітків. Психологічний журнал, (15), 47–53. https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342107