Психологічні особливості емоційного вигоряння педагогічних працівників

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342105

Ключові слова:

синдром емоційного вигоряння, професійний стрес, емоційний інтелект, інформаційний стрес, самоактуалізація, ментальне здоров’я.

Анотація

У статті розглянуто зміст основних понять емоційного вигоряння педагогічних працівників. Розкрито фаза розвитку означеного феномену в процесі їх професійної діяльності. Виявлено причини та фактори ініціювання емоційного вигоряння педагогічних працівників. Охарактеризовано чинники, що призводять до виникнення синдрому професійного вигорання педагогів. Описано заходи профілактики і корекції синдрому емоційного вигоряння педагогічних працівників  з урахуванням специфіки їх професійної діяльності.  Встановлено, що емоційне вигорання у педагогічних працівників окреслюється через прояви рівнів резистенції, тобто, проявленими як синдром який можна визначити як моральна дезорієнтація, редукція професійних досягнень,   економія свого емоційного потенціалу, неадекватна вибіркова емоційна реакція.

Біографії авторів

Людмила Вербицька, Державний торговельно-економічний університет

кандидатка психологічних наук, доцентка

Олена Коновалова, Державний торговельно-економічний університет

 PhD докторка філософії з психології, доцентка кафедри психології  

Посилання

Ковалькова Т. О. Вивчення синдрому емоційного вигорання у педагогічних фахівців. Правничий вісник Університету «КРОК», 2016. Вип. 24. С. 254–260.

Вербицька Л. Стресостійкість як складник успішного розвитку працівників сфери маркетингу. Психологічний журнал, 2025. Випуск 14. С. 17–23.

https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328724

Низовець А. Виснажує тема війни та дратують новини. Що таке емоційна втома і як її подолати. 2023. URL: https://life.liga.net/poyasnennya/article/iznuryaet-tema-voyny-i-razdrajayut-novosti-chto-takoe-emotsionalnaya-ustalost.

Павлюк М., Журавська Д., Клімишина Н. Психологічні чинники емоційного вигорання у професійній діяльності. Актуальні проблеми психології, 2018. XI, 18, С. 226–244.

Ovdiyenko I., Chausova T., Brukhovetska O., Verbytska L., Gorova O. Desafíos psicológicos del aprendizaje a distancia en la educación superior en Ucrania durante la pandemia de COVID-19: potencial innovador, dilemas en el camino. Apuntes Universitarios, 2023. 13 (2).

https://doi.org/10.17162/au.v13i2.1436

Вербицька Л. Професійне здоров’я особистості в воєнний час: теоретико-прикладний аспект. Психологічний журнал, 2024. Випуск 12. С. 94–101.

https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306792

Burisch M., Schaufeli W. B., Maslach C., Marek T. In search of theory: Some ruminations on the nature and etiology of burnout. In Professional burnout: Recent developments in theory and research, 1993. New York: Taylor & Francis.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-26

Як цитувати

Вербицька, Л., & Коновалова, О. (2025). Психологічні особливості емоційного вигоряння педагогічних працівників. Психологічний журнал, (15), 40–46. https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342105