Психологія соціальної перцепції штучного інтелекту

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342104

Ключові слова:

кіберпсихологія; штучний інтелект; соціальна перцепція; антропоморфізм; довіра.

Анотація

Метою статті є комплексний теоретико-аналітичний огляд психологічних основ соціальної перцепції штучного інтелекту. Проаналізовано класичні та сучасні підходи до розуміння цього феномена, зокрема атрибуцію, антропоморфізм, перенесення та проєкцію, феномени довіри й ефект «моторошної долини». Наведено приклади взаємодії користувачів із платформами ChatGPT, Replika, Siri, Copilot, що ілюструють динаміку сприйняття ШІ від недовіри до «олюднення». Показано культурні відмінності й практичні наслідки соціальної перцепції ШІ для освіти, медіа та психологічної практики.

Біографія автора

Максим Яворський, Черкаський державний технологічний університет

кандидат психологічних наук, доцент, кафедри психології

Посилання

Araujo, T. (2018). Living up to the chatbot hype: The influence of anthropomorphic design cues and communicative agency framing on conversational agent and company perceptions. Computers in Human Behavior, 85, 183–189. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.03.051

Den, J. R. (2023). Cultural narratives and AI perception: A comparative study of European and East Asian perspectives. Journal of Cross-Cultural Psychology, Vol. 54, iss. 3, 301–320.

Epley, N., Waytz, A., & Cacioppo, J. T. (2007). On seeing human: A three-factor theory of anthropomorphism. Psychological Review, 114 (4), 864–886. https://doi.org/10.1037/0033-295X.114.4.864

Gabbiadini, A., Durante, F., Baldissarri, C., & Andrighetto, L. (2024). Artificial Intelligence in the Eyes of Society: Assessing social risk and social value perception in a novel classification. Human Behavior and Emerging Technologies, Article 7008056. https://doi.org/10.1155/2024/7008056

Hancock, P. A., Shin, H. S., Hancock, G. M., & Warm, J. S. (2021). Trust in artificial intelligence: Meta-analytic findings. Human Factors, 63 (6), 1111–1130. https://doi.org/10.1177/00187208211013988

Harris, L. T. (2024). The neuroscience of human and artificial intelligence presence. Annual Review of Psychology, 75, 433–466. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-013123-123421

Kim, H., & Sundar, S. S. (2024). How do people react to ChatGPT's unpredictable behavior? Anthropomorphism, uncanniness and fear of AI: A qualitative study on individuals’ perceptions and understandings of LLMs’ nonsensical hallucinations. International Journal of Human-Computer Studies, Article 103199. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2024.103199

McKee, K. R., Bai, X., & Fiske, S. T. (2023). Humans perceive warmth and competence in artificial intelligence. iScience, 26 (9), 107603. https://doi.org/10.1016/j.isci.2023.107603

Oliveira, M., Brands, J., Mashudi, J., Liefooghe, B., & Hortensius, R. (2024). Perceptions of artificial intelligence system’s aptitude to judge morality and competence amidst the rise of Chatbots. Cognitive Research: Principles and Implications, 9, Article 47. https://doi.org/10.1186/s41235-024-00573-7

Tarasenko, S., Karintseva, O., Duranowski, W., Bilovol, A., & Voronenko, V. (2024). Awareness and readiness to use artificial intelligence by the adult population of Ukraine: Survey results. Problems and Perspectives in Management, 22 (4), 1–13. https://doi.org/10.21511/ppm.22(4).2024.01

Zhen, L., Li, Y., Wang, X., & Yuan, Z. (2024). Impact of media dependence: How emotional interactions between users and chat robots affect human socialization. Frontiers in Psychology, 15, Article 1388860. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1388860

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-26

Як цитувати

Яворський, М. (2025). Психологія соціальної перцепції штучного інтелекту. Психологічний журнал, (15), 33–39. https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342104