Концептуальний аналіз ролі емоційного інтелекту в забезпеченні лідерської ефективності

Автор(и)

  • Юлія Сіденко Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0009-0000-0231-1273
  • Любов Драгола Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0002-9942-9303
  • Ольга Копчинська Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0009-0002-0528-6688

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342103

Ключові слова:

емоційний інтелект, ефективність лідерства, управління змінами, трансформаційне лідерство, емпатія, організаційна культура, цифрове лідерство, командна згуртованість, психологічна безпека, довіра.

Анотація

У статті досліджено роль емоційного інтелекту як ключового чинника ефективного лідерства. Проаналізовано провідні теоретичні моделі емоційного інтелекту та їх застосування у практиках управління. Розглянуто взаємозв’язок між емоційною компетентністю та результативністю лідерів, зокрема здатністю формувати довіру, управляти конфліктами та підтримувати психологічну безпеку. Запропоновано концептуальну модель, що інтегрує психологічні та управлінські аспекти й враховує вплив організаційної культури і цифрового середовища.

Біографії авторів

Юлія Сіденко, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

кандидатка психологічних наук, старша викладачка, завідувачка кафедри психології,

глибинної корекції та реабілітації

Любов Драгола, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

кандидатка психологічних наук, старша викладачка кафедри психології, глибинної корекції та реабілітації

Ольга Копчинська, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

докторка філософії з психології, викладачка кафедри психології, глибинної корекції та реабілітації

Посилання

Ashkanasy, N. M. & Tse, B. (2000). Transformational leadership as management of emotion: A conceptual review. Emotions in the workplace: Research, theory and practice. Quorum Books.

Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI) Psicothema, 13–25.

Bass, B. M. & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership Psychology Press.

Boyatzis, R. E., Goleman, D., & Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI). Handbook of emotional intelligence. Jossey-Bass, 343–362.

Cherniss, C. (2010). Emotional intelligence: Toward clarification of a concept Industrial and Organizational Psychology, 3 (2), 110–126.

George, J. M. (2000). Emotions and leadership: The role of emotional intelligence. Human Relations, 53 (8), 1027–1055.

Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ Bantam Books.

Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. Bantam Books.

Goleman, D., Boyatzis, R., & McKee, A. (2002). Primal leadership: Realizing the power of emotional intelligence. Harvard Business School Press.

de Jager, P. (2001). Resistance to change: A new view of an old problem. The Futuristic, 24–27.

Issah, M., Zimmerman, J. A. (2016). A change model for 21st century leaders: The essentials. International Journal of Pedagogical Innovations, 4 (1), 23–29.

Foltin, A. & Keller, R. (2012). Leading change with emotional intelligence. Nurs Manage, 43 (11), 20–25. doi: 10.1097/01.NUMA.0000421675.33594.63

Liden, R. C., Wayne, S. J., Liao, C. & Meuser, J. D. (2014). Servant leadership and serving culture: Influence on individual and unit performance. Academy of Management Journal, 57 (5), 1434–1452.

Mandell, B., Pherwani, S. (2003). Relationship between emotional intelligence and transformational leadership style: A gender comparison. Journal of Business and Psychology, 17 (3), 387–404.

Mayer, J. D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. Basic Books.

Mayer, J. D., Caruso, D. R. & Salovey P. (2000). Emotional intelligence meets traditional standards for intelligence. Intelligence, 267–298.

Mayer, J. D., Roberts, R. D. & Barsade, S. G. (2008). Human abilities: Emotional intelligence. Annual Review of Psychology, 507–536.

Mayer, J. D., Salovey, P. & Caruso, D. R. (2008). Emotional intelligence: New ability or eclectic traits? American Psychologist, 63 (6), 503–517.

Moore, B. (2009). Emotional intelligence for school administrators: A priority for school reform? American Secondary Education, 20–28.

Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 185–211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Srivastava, K. (2013). Emotional intelligence and organizational effectiveness. Industrial Psychiatry Journal, 22 (2), 97–99.

Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S. & Peterson, S. J. (2008). Authentic leadership: development and validation of a theory-based measure. Journal of Management, 89–126. https://doi.org/10.1177/0149206307308913

Wong, C. S. & Law, K. S. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: an exploratory study. The Leadership Quarterly, 243–274. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1

Yukl, G. (2013). Leadership in organizations. Pearson Education.

Zimmerman, J. (2006). Why some teachers resist change and what principals can do about it. NASSP Bulletin, 238–249.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-26

Як цитувати

Сіденко, Ю., Драгола, Л., & Копчинська, О. . (2025). Концептуальний аналіз ролі емоційного інтелекту в забезпеченні лідерської ефективності. Психологічний журнал, (15), 24–32. https://doi.org/10.31499/2617-2100.15.2025.342103