Про зв’язок мотивації учіння та емоційного вигорання у студентів: гендерний аспект

Автор(и)

  • Сергій Ольховецький Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0001-9135-4872
  • Владислав Ольховецький Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-3639-7954

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328741

Ключові слова:

мотивація учіння; емоційне вигорання; психологічне благополуччя; осмисленість діяльності; емоційне виснаження; мотивація самоповаги.

Анотація

Представлено результати дослідження зв'язку мотивації учіння та вигорання. У дослідженні профілі мотивації зіставлено із профілями вигорання і переживань у навчанні: студенти з найвищими показниками внутрішньої мотивації учіння, але різним рівнем мотивації самоповаги показали або відсутність ознак вигоряння, або помітне емоційне виснаження при високій осмисленості діяльності в обох випадках; більш схильними до вигоряння виявилися студенти із перевагою зовнішньої мотивації, показавши високий рівень емоційного виснаження на тлі середнього рівня самопочуття. Подібна картина була отримана в обох вибірках.

Біографії авторів

Сергій Ольховецький, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології

Владислав Ольховецький, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

здобувач PhD

Посилання

Asikainen, H., Nieminen, J.H., Häsä, J. & Katajavuori, N. (2022). University students’ interest and burnout profiles and their relation to approaches to learning and achievement. Learning and Individual Differences, Vol. 93, 102–105. DOI:10.1016/j.lindif.2021.102105

Lee, M.Y., Lee, M.K., Lee, M.J. & Lee, S.M. (2020). Academic Burnout Profiles and Motivation Styles Among Korean High School Students. Japanese Psychological Research, Vol. 62, 3, 184–195. DOI:10.1111/jpr.12251

Lyndon, M.P., Henning, M.A., Alyami, H., Krishna, S., Zeng, I., Yu, T.-C. & Hill, A.G. (2017). Burnout, quality of life, motivation, and academic achievement among medical students: A person-oriented approach. Perspectives on Medical Education, Vol. 6, 2, 108–114. DOI:10.1007/s40037-017-0340-6

Mäkikangas, A. & Kinnunen, U. (2016). The person-oriented approach to burnout: A systematic review. Burnout Research, Vol. 3, 1, 11–23.

Ratelle, C.F., Guay, F., Vallerand, R.J., Larose, S. & Senécal, C. (2007), Autonomous, controlled, and amotivated types of academic motivation: A person-oriented analysis. Journal of Educational Psychology, Vol. 99, 4, 734–746. DOI:10.1037/0022-0663.99.4.734

Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, Vol. 61, 101–860. DOI:10.1016/j.cedpsych.2020.101860

Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E. & Nurmi, J.-E. (2009). School Burnout Inventory (SBI): Reliability and Validity. European Journal of Psychological Assessment, Vol. 25, 1, 48–57. DOI:10.1027/1015-5759.25.1.48

Salmela-Aro, K. & Read, S. (2017). Study engagement and burnout profiles among Finnish higher education students. Burnout Research, Vol. 7, 21–28. DOI:10.1016/j.burn.2017.11.001

QD85 Burnout. International Classification of Diseases 11th Revision. URL: http://id.who.int/icd/entity/129180281.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-06

Як цитувати

Ольховецький, С., & Ольховецький, В. (2025). Про зв’язок мотивації учіння та емоційного вигорання у студентів: гендерний аспект . Психологічний журнал, (14), 98–106. https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328741