Про взаємозв’язок між психологічним благополуччям і мотивацією учіння у молодших школярів

Автор(и)

  • Людмила Мороз Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-2840-6689
  • Георгій Дубровинський Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0001-6621-4229

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328740

Ключові слова:

мотивація учіння; пізнавальна мотивація; мотивація саморозвитку; усвідомлення значущості навчальної діяльності; психологічне благополуччя; гедоністична спрямованість.

Анотація

У статті представлено дані про психологічне благополуччя дітей молодшого шкільного віку із різними типами мотивації учіння. Встановлено позитивні звязки психологічного благополуччя та компонентів його структури із внутрішньою мотивацією учіння, негативні із зовнішньою мотивацією учіння. Показано, що для молодших школярів із високим рівнем психологічного благополуччя характерними є пізнавальна мотивація, мотивація саморозвитку, усвідомлення значущості навчальної діяльності для себе, але при цьому орієнтація на високу успішність. При низькому рівні психологічного благополуччя у дітей яскраво виражена зовнішня мотивація учіння, що відображає насамперед вимоги вчителя, субєктивне сприйняття труднощів у навчанні, негативне ставлення до навчання, мотивація дошкільного типу з її гедоністичною спрямованістю.

Біографії авторів

Людмила Мороз, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

докторка психологічних наук, професорка кафкдри психології

Георгій Дубровинський, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат психологічних наук, доцент кафедри соціальної психології

Посилання

Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J. & Griffin S. (1985). The Satisfaction With Life Scale. Journal of Personality Assessment, № 49, 71–75.

Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development and wellness. N-Y.: The Guilford Press.

Ryff, C. (2014). Psychological well-being revisited : Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83, 10–28.

Scarr, S., & McCartney, K. (1983). How people make their own environments: A theory of genotype environment effects. Child Development, 54 (2), 424–435.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-06

Як цитувати

Мороз, Л., & Дубровинський, Г. (2025). Про взаємозв’язок між психологічним благополуччям і мотивацією учіння у молодших школярів. Психологічний журнал, (14), 89–97. https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328740