ПРОФЕСІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ МАЙБУТНІХ СУБ’ЄКТІВ ПРАЦІ: СУТНІСТЬ, ЗМІСТ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ

Автор(и)

  • Олег Анатолійович Матеюк Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького, м. Хмельницький,, Україна https://orcid.org/0000-0002-4930-3091
  • Юлія Олегівна Суходоля Хмельницький національний університет, м. Хмельницький,, Україна https://orcid.org/0000-0002-3600-0761

Ключові слова:

майбутні суб’єкти праці, ідентичність, професійна ідентичність, структура, етапи формування

Анотація

У статті на підставі аналізу різних наукових поглядів та підходів щодо такого психологічного феномену як професійна ідентичність майбутніх суб’єктів праці здійснено спробу теоретично обґрунтувати її сутність, виокремити структурні компоненти та основні чинники, що впливають на її становлення, визначити психологічні особливості їх провідної діяльності та професійної ідентичності. Доведено, що розвиток професійної ідентичності у вищому навчальному закладі формується у процесі набуття майбутніми суб’єктами праці знань, їх інтеріоризації, практико-орієнтованій діяльності, використанні активних методів навчання для засвоєння професії, а також у введенні в навчальний процес циклу занять, які безпосередньо розвивають професійну ідентичність. Статистично доведено відмінності в психологічних особливостях провідної діяльності майбутніх суб’єктів праці, що відносяться до різних рівнів професійної ідентичності.

Біографії авторів

Олег Анатолійович Матеюк, Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького, м. Хмельницький,

доктор психологічних  наук, професор

Юлія Олегівна Суходоля, Хмельницький національний університет, м. Хмельницький,

здобувач ступеня кандидата психологічних наук

Посилання

Шнейдер Л.Б. Экспериментальное изучение профессиональной идентичности. М.: Принт, 2000. 128 с.

Лукіянчук А.М. Проблема ідентифікації у професійному становленні студентів вищого навчального закладу I – II рівнів акредитації педагогічного профілю. http://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/3/statti/2lukiyznchuk/lukiyanchuk.htm

Поваренков Ю.П. Психологическое содержание профессионального становления человека. М.: Изд-во УРАО, 2002. 160 с.

Зеер Э. Ф. Психология профессионального самоопределения в ранней юности : учеб. пособие для вузов; ред. Д. И. Фельдштейн. М. : МПСИ; Воронеж : МОДЭК, 2008. 256 с.

Иванова Н.Л. Профессиональная идентичность и профессиональное пространство. Мир психологии. 2004. № 2. С. 148-156.

Ложкін Г., Волянюк Н. Професійна ідентичність в контексті маргінальної поведінки суб’єкта. Соціальна психологія. 2008. № 3. С.123-130.

Ермолаева Е.П. Психология социальной реализации профессионала. М.: Институт психологии РАН, 2008. С. 23-85.

Климов Е.А. Психология профессионала. М.: ИПП, 1996. С.266-275.

Остапенко І.В. Аналіз особливостей професійної ідентифікації як типу особистісної активності. Українська психологія: сучасний потенціал. Матеріали Четвертих Костюківських читань (25 вересня 1996 р) В 3-х томах. К.: ДОК-К, 1996. Т.ІІ. С. 294-299.

Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М.: Высшая школа, 1991. 207 с.

Родыгина У.С. Психологические особенности профессиональной идентичности студентов. Психологическая наука и образование. 2007. № 4. С. 39-48.

Кузьміна І. Професійна ідентичність майбутніх фахівців. http://novyn.kpi.ua/2012-1/06-psy-Kuzmina.pdf

Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее діагностики. Психологический журнал. 2003. №5. С. 45-57.

##submission.downloads##

Як цитувати

Матеюк, О. А., & Суходоля, Ю. О. (2019). ПРОФЕСІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ МАЙБУТНІХ СУБ’ЄКТІВ ПРАЦІ: СУТНІСТЬ, ЗМІСТ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ. Психологічний журнал, (2). вилучено із http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/182634

Номер

Розділ

Статті