ПСИХОДІАГНОСТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ОСОБИСТІСНОЇ ТРИВОЖНОСТІ ТА РІВНЯ РОЗВИТКУ ВОЛЬОВИХ ЯКОСТЕЙ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ
Ключові слова:
сфера особистості, емоції, воля, емоційно-вольові якості, тривожність, підлітковий вікАнотація
У статті проаналізована проблема розвитку емоційно-вольової сфери особистості в підлітковому віці. Формування емоційно-вольової сфери є однією з найважливіших умов становлення особистості, досвід якої безперервно збагачується. Відтак, воля особистості є її суттєвим складником, що містить прості й синтетичні (вольові) якості, які виконують регулятивну та спонукальну функції. Емоційна сфера ж є важливою складовою у розвитку підлітків, так як спілкування та взаємодія не будуть ефективними, якщо його учасники не здатні, по-перше, «читати» емоційний стан іншого, а по-друге, регулювати свої емоції. Розуміння своїх емоцій і почуттів також є важливим компонентом у становленні особистості зростаючої людини. В даній роботі описана психодіагностична система досліджень, що дали змогу проаналізувати актуальну ситуацію тривожності та розвитку вольових якостей в підлітковому віці та в окремо взятому навчальному закладі, визначити якісні та кількісні показники взаємозалежностей з досліджуваними категоріями. Результати нашої дослідницької діяльності презентовані у статті, можуть бути використані для підвищення професійної компетентності практичних психологів закладів середньої та професійної освіти, науковців-початківців для подальшої розробки даного вектору досліджень, студентів соціально-психологічних факультетів, та всіх зацікавлених.
Посилання
Ильин Е.П. Психология воли. 2-е изд. СПб: Питер, 2011. 368 с.
Козинець О. В. Особливості психічного розвитку та емоційної сфери підлітків із заїканням. Науковий часопис. Спеціальна психологія (Інститут корекційної педагогіки та психології НПУ імені М. П. Драгоманова). 2014. С. 377–380.
Періг І.М. Емоційна саморегуляція у підлітковому віці. Матеріали VІ Міжнародної науково-технічної конференції молодих учених та студентів. Актуальні задачі сучасних технологій. Тернопіль, 2017. (Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя). С. 212–213.
Прихожан А.М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2000. 304 с. (Серия «Библиотека педагога практика»).
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб: Издательство «Питер», 2000. 712 с.
Рувинский Л.И., Хохлов С.И. Как воспитать волю и характер. М., 1986.
Ушинский К.Д. Педагогические сочинения. В 6 т. М., 1990. Т. 6. Педагогика. 225 c.
Шпак М.М. Особливості розвитку емоційного інтелекту в підлітковому віці. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2016. (Психологічні науки №5; т.2). С. 80–84.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права Creative Commons
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).