Дослідження особливостей соціальної адаптації молоді України в умовах сьогодення

Автор(и)

  • Тетяна Перепелюк Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0001-6313-2279
  • Наталія Гриньова Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0001-7261-9871

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328874

Ключові слова:

соціальна адаптація, молодь, соціалізація, психологічний супровід, психологічна адаптація, психологічне здоров’я.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливості соціальної та психологічної адаптації української молоді в умовах сучасності, що характеризується кризовими ситуаціями та глобалізацією. Акцентується увага на важливості цього процесу для формування особистості та її взаємодії з суспільством. Проведено емпіричне дослідження засвідчило рівень тривожності, адаптованості, самоприйняття та прийняття інших у здобувачів вищої освіти. Результати показали, що хоча більшість досліджуваних мають низький рівень реактивної тривожності та середній рівень особистісної тривожності, значна частина стикається з помірною особистісною тривогою та труднощами в адаптації. Дослідження підкреслює тісний зв’язок між соціально-психологічною адаптацією, психологічним здоров’ям та успішною самореалізацією.

Біографії авторів

Тетяна Перепелюк, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидатка психологічних наук, професорка кафедри психології

Наталія Гриньова, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри психології

Посилання

Алексеєва Т. В. Соціально-психологічні аспекти адаптації: монографія. Донецьк: Вебер, 2008. 230 с.

Галецька І. Психологічні чинники соціальної адаптації. URL: https://znc.com.ua/ukr/publ/periodic/shpp/2005/1/p091.php (дата звернення 24.02.2025).

Галецька І. Самоефективність у структурі соціально-психологічної адаптації. Вісник Львівського університету. Серія: Філософські науки. 2003. Вип. 5. С. 433-442.

Гриньова Н.В. Соціальна адаптація здобувачів вищої освіти: історичний аспект. Психологічні студії. 2024, № 1. С. 42-49.

Мамаєв Д. Ю. Соціально-психологічна адаптація молоді до умов навчання у вищому навчальному закладі. Теоретичні і прикладні проблеми психології. Східноукр. нац. ун-т ім. Володимира Даля. 2009. № 1 (21). С. 1-3.

Перепелюк Т., Харченко Н. Копінг-стратегії як чинник адаптації студентів до умов навчання під час війни. Вісник Національного університету оборони України, 2024. 79 (3). С. 108-114.

Шевченко С. В. Аналіз психологічних умов розвитку розумової працездатності першокурсників в адаптаційний період. Актуальні проблеми психології. Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія. Інститут психології імені Г.С. Костюка. К.: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2014. Том. Х. Вип. 26. С. 918-931.

Шевченко С., Денисов І. Особливості соціально-психологчної адаптації підлітків і студентів як передумови їх асоціальної поведінки. Психологія: наука і навчання. 2018. № 9-10. С. 92-97.

Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York, 1997. 605 p.

Rogers C., Dymond R. Psychotherapy and personality change. Co-ordinated research studies in the Client-Centered Approach. Chicago: The University of Chicago Press, 1954. 447 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-06

Як цитувати

Перепелюк, Т., & Гриньова, Н. (2025). Дослідження особливостей соціальної адаптації молоді України в умовах сьогодення . Психологічний журнал, (14), 146–154. https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328874