Профайлінг поведінкових стереотипів як основа стратегій психологічної допомоги підліткам із девіантною поведінкою

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328743

Ключові слова:

девіантна поведінка, поведінкові стереотипи, профайлінг, підлітки, психологічна допомога, соціально-психологічні механізми, інноваційні стратегії, соціалізація.

Анотація

Дослідження присвячено профайлінгу поведінкових стереотипів підлітків із девіантною поведінкою, що є важливим інструментом у розробці ефективних стратегій психологічної допомоги. Аналіз соціально-психологічних механізмів формування поведінкових стереотипів дозволив виділити ключові патерни, такі як «успіх через агресію» та «ігнорування правил». Результати показали, що врахування індивідуальних стереотипів сприяє створенню персоналізованих підходів до роботи з підлітками, знижуючи ризики повторної девіації. У статті пропонуються практичні рекомендації для батьків, педагогів і психологів, які прагнуть ефективно підтримувати підлітків у процесі соціалізації.

Біографії авторів

Анжела Бабаджанова, Інститут поведінкового моделювання

кандидатка психологічних наукзавідувачка відділу освітніх програм

Віталій Шимко, Університет Григорія Сковороди у Переяславі

доктор психологічних наукпрофесор кафедри кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти

Посилання

Базай Я. О. Соціальна профілактика радикально-ризикованої поведінки підлітків: кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 231 «Соціальна робота» / наук. керівник І. О. Кудінов. Запоріжжя: ЗНУ, 2024. 65 с. URL: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/19976 (дата звернення: 23.02.2025).

Дуванська К. О. Фактори та стратегії профілактики делінквентності серед неповнолітніх: комплексний підхід. VII Міжнародна наукова конференція «Здобутки та досягнення прикладних та фундаментальних наук XXI століття», 2024. С. 183.

Тесленко А. Р. Зв’язок схильності до девіантної поведінки з акцентуаціями характеру у підлітків. Дипломна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра спеціальності «Психологія». Національний авіаційний університет. Київ, 2023. 45 с. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/60449 (дата звернення: 20.02.2025).

Aronson E. The Social Animal. New York: Worth Publishers, 2008.

Bandura A. Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1977.

Brown A. Individualized strategies for reducing deviant behavior in adolescents. Int J Adolesc Youth. 2018; 23 (4): 427–440.

Douglas J. E., Ressler R. K., Burgess A. W., Hartman C. R. Criminal Profiling from Crime Scene Analysis. Behav Sci Law. 1986 ;4 (4): 401–421.

Ekman P. Telling Lies: Clues to Deceit in the Marketplace, Politics, and Marriage. New York: W. W. Norton & Company, 2009.

Gudjonsson G. H., Haward L. R. C. Forensic Psychology: A Guide to Practice. London: Routledge, 2016.

Hare R. D. Without conscience: the disturbing world of the psychopaths among us. New York: Guilford Press, 1999.

Johnson M., Turner D. Deviant behavior triggers and adaptive interventions: a profiling perspective. Dev Psychol, 2019. 55 (8): 1201–1215.

World Health Organization. Adolescent mental health. URL: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-06

Як цитувати

Бабаджанова, А., & Шимко, В. (2025). Профайлінг поведінкових стереотипів як основа стратегій психологічної допомоги підліткам із девіантною поведінкою. Психологічний журнал, (14), 107–115. https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328743