Самоефективність: когнітивні та афективні аспекти феномену

Автор(и)

  • Юлія Сіденко Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0009-0000-0231-1273

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328729

Ключові слова:

самоефективність, теорія соціального навчання, когнітивні процеси, афективні процеси, локус контролю, мотивація, психологічна практика, соціальний досвід.

Анотація

У статті, на основі аналізу зарубіжних джерел, проаналізовано сутність поняття самоефективність. Стаття не є систематичним оглядом емпіричного дослідження самоефективності; натомість її мета полягає в тому, щоб описати природу та структуру досліджуваного поняття. Проаналізовано історичний розвиток поняття самоефективності, починаючи з теорії соціального навчання А. Бандури, та розглянуто ключові характеристики цього феномену, зокрема когнітивні та афективні процеси, локус контролю, а також вплив соціального досвіду на формування самоефективності. Аналіз дозволяє чіткіше усвідомити значення самоефективності у психологічній практиці та дослідницькій сфері.

Біографія автора

Юлія Сіденко, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

кандидатка психологічних наук, старша викладачка,

завідувачка кафедри психології, глибинної корекції та реабілітації

Посилання

Гальцева Т. О. Види самоефективності особистості: їх характеристика та дослідження. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: психологічні науки. 2015. № 4. С. 110–114.

Линенко А. Ф. Професійна самоефективність як педагогічна проблема. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2019. № 1 (126). С. 66–72.

Сидоренко О. Б., Федоренко А. Ф., Ханецька Т. І. Самоефективність особистості у виборі копінг-стратегій поведінки. Проблеми сучасної психології. 2019. № 1. С. 112–121.

Artino A. R., La Rochelle J. S., Durning S. J. Relationships between academic self-efficacy, learning-related emotions, and metacognitive learning strategies with academic performance in medical students: a structural equation model. BMC Medical Education. 2020. Vol. 20 (1). P. 76. URL: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-020-01995-9 (дата зверненння: 26.02.2025).

Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review. 1977. Vol. 84 (2). P. 191–215.

Barni D., Danioni F., Benevene P. Teachers’ self-efficacy: The role of personal values and motivations for teaching. Frontiers in Psychology. 2019. Vol. 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01645.

Burić I., Macuka I. Intertwining self-efficacy, basic psychological need satisfaction, and emotions in higher education teaching: A micro-longitudinal study. Social Psychology of Education. 2020. Vol. 23 (4). P. 839–863. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s11218-024-09888-1 (дата звернення: 26.01.2025).

Fong C. J., Davis C. W., Kim Y., Kim S., Marriott L., Kim Y. W. Academic self-efficacy in study-related skills and behaviours: relations with learning-related emotions and academic success. Educational Psychology. 2018. Vol. 38 (6). P. 756–778. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24175686/ (дата звернення: 28.01.2025).

Kulviwat S., Bruner G. C., Neelankavil J. P. Self-efficacy as an antecedent of cognition and affect in technology acceptance. Journal of Consumer Marketing. 2019. Vol. 36 (3). P. 390–399. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/jcm-10-2013-0727/full/html (дата звернення: 27.02.2025).

Morris M. L., Kavussanu M. The moderating role of specific self-efficacy in the impact of positive mood on cognitive performance. Psychology of Sport and Exercise. 2019. Vol. 43. P. 132–138. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26213428/ (дата звернення: 17.02.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-06

Як цитувати

Сіденко, Ю. (2025). Самоефективність: когнітивні та афективні аспекти феномену. Психологічний журнал, (14), 38–46. https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328729