Методологічні основи сучасних психологічних досліджень: міждисциплінарний підхід
DOI:
https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328726Ключові слова:
методологія, психологічні дослідження, міждисциплінарний підхід, особистісний підхід, практичні аспекти психології.Анотація
У статті розглядаються методологічні основи сучасних психологічних досліджень, акцентуючи увагу на важливості міждисциплінарного підходу в психолого-наукових розробках. Автори аналізують ключові принципи, методи та стратегії, що використовуються в психології, а також зосереджуються на необхідності інтеграції різних дисциплін для досягнення більш глибоких та комплексних результатів. Міждисциплінарний підхід дозволяє врахувати різноманітні аспекти людської психіки, взаємодії особистості та навколишнього середовища, що відкриває нові перспективи для розвитку психологічних теорій та практик. Стаття підкреслює важливість синергії психології з іншими науками, такими як нейробіологія, соціологія, філософія та медицина, що сприяє більш всебічному вивченню психічних процесів і поведінки.
Посилання
Канеман Деніел. Мислення швидке й повільне / пер. з англ. Максим Яковлєв. 5-те вид. К.: Наш Формат, 2021. 480 с.
Лозова Л. О., Циганчук Т.В. Методологічні підстави підготовки практичних психологів у мінливих умовах суспільного буття. Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Психологія»), № 6 (11), 2022. С. 450–460.
Мирошниченко О. Розвиток когнітивних навичок дітей в концепції Джерома Сеймура Брунера. Молодий вчений, 2019. № 3 (67), С. 94–96. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-3-67-19
Синишина В. М. Методологічні підходи до професійної підготовки майбутніх практичних психологів. Компетентнісний підхід у вищій медичній освіті. Серія: Медична освіта. № 1. 2020. С. 77–81.
Сучасні дослідження в глобалізаційному світі: наука для миру і безпеки: зб. тез Міжнар. форуму молодих учених (м. Дніпро, 2. груд. 2022 р.) / відп. ред. Є.В. Коваленко-Марченкова. Дніпро: ДДУВС, 2023. 293 с.
Хохліна О. П. Проблеми методологічних підходів у психології. Юридична психологія. Теоретичні та методологічні проблеми юридичної психології. Том 22. № 1, 2018. С. 7–17.
Ребуха Л. З. Методологічні підходи до фундаменталізації професійної освіти майбутніх соціальних працівників. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія «Педагогічні науки». 2018. Т. 2, № 3 (62). С. 258−262.
Харченко О. І. Порівняльна характеристика методологічних підходів в соціологічних дослідженнях. URL: http://www.socd.univ.kiev.ua/library/porivnyalnaharakteristika-metodologichnih-pidhodiv-u-sociologichnih-doslidzhennyah (дата звернення: 26.02.2025).
Eric Kandel The disordered mind: What unusual brains tell us about ourselves. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv Series “Psychology” 2020. № 2 (2 (12)), Р. 120–121.
Herbert A. Simon The Sciences of the Artificial / MIT Press Ltd, 2019. 256 р.
Strategic Significance of English in Self-Education of the Students of Socio-humanitarian Specialities for Fundamentalization of University Education / I. Melnychuk, L. Rebukha, T. Zavgorodnia, I. Bloshchynskyi. Modern Journal of Language Teaching Methods. 2018. Vol. 8 (11). P. 712–720.
Tetiana Yablonska, Natalia Bulatevych. Ethical Grounds of Psychological Help as a Means of Preserving Mental Health of a Person. 2018. URL: https://mhgc21.org/en/mhgc21/events/october2018/MHGC-Proceedings-2018/Ethical-Grounds-of-Psychological-Help-as-a-Means-of-Preserving-Mental-Health-of-a-Person
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права Creative Commons
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).