Методологічні основи сучасних психологічних досліджень: міждисциплінарний підхід

Автор(и)

  • Любов Драгола Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0002-9942-9303

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328726

Ключові слова:

методологія, психологічні дослідження, міждисциплінарний підхід, особистісний підхід, практичні аспекти психології.

Анотація

У статті розглядаються методологічні основи сучасних психологічних досліджень, акцентуючи увагу на важливості міждисциплінарного підходу в психолого-наукових розробках. Автори аналізують ключові принципи, методи та стратегії, що використовуються в психології, а також зосереджуються на необхідності інтеграції різних дисциплін для досягнення більш глибоких та комплексних результатів. Міждисциплінарний підхід дозволяє врахувати різноманітні аспекти людської психіки, взаємодії особистості та навколишнього середовища, що відкриває нові перспективи для розвитку психологічних теорій та практик. Стаття підкреслює важливість синергії психології з іншими науками, такими як нейробіологія, соціологія, філософія та медицина, що сприяє більш всебічному вивченню психічних процесів і поведінки.

Біографія автора

Любов Драгола, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

кандидатка психологічних наук, старша викладачка кафедри психології,

глибинної корекції та реабілітації

Посилання

Канеман Деніел. Мислення швидке й повільне / пер. з англ. Максим Яковлєв. 5-те вид. К.: Наш Формат, 2021. 480 с.

Лозова Л. О., Циганчук Т.В. Методологічні підстави підготовки практичних психологів у мінливих умовах суспільного буття. Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Психологія»), № 6 (11), 2022. С. 450–460.

Мирошниченко О. Розвиток когнітивних навичок дітей в концепції Джерома Сеймура Брунера. Молодий вчений, 2019. № 3 (67), С. 94–96. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-3-67-19

Синишина В. М. Методологічні підходи до професійної підготовки майбутніх практичних психологів. Компетентнісний підхід у вищій медичній освіті. Серія: Медична освіта. № 1. 2020. С. 77–81.

Сучасні дослідження в глобалізаційному світі: наука для миру і безпеки: зб. тез Міжнар. форуму молодих учених (м. Дніпро, 2. груд. 2022 р.) / відп. ред. Є.В. Коваленко-Марченкова. Дніпро: ДДУВС, 2023. 293 с.

Хохліна О. П. Проблеми методологічних підходів у психології. Юридична психологія. Теоретичні та методологічні проблеми юридичної психології. Том 22. № 1, 2018. С. 7–17.

Ребуха Л. З. Методологічні підходи до фундаменталізації професійної освіти майбутніх соціальних працівників. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія «Педагогічні науки». 2018. Т. 2, № 3 (62). С. 258−262.

Харченко О. І. Порівняльна характеристика методологічних підходів в соціологічних дослідженнях. URL: http://www.socd.univ.kiev.ua/library/porivnyalnaharakteristika-metodologichnih-pidhodiv-u-sociologichnih-doslidzhennyah (дата звернення: 26.02.2025).

Eric Kandel The disordered mind: What unusual brains tell us about ourselves. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv Series “Psychology” 2020. № 2 (2 (12)), Р. 120–121.

Herbert A. Simon The Sciences of the Artificial / MIT Press Ltd, 2019. 256 р.

Strategic Significance of English in Self-Education of the Students of Socio-humanitarian Specialities for Fundamentalization of University Education / I. Melnychuk, L. Rebukha, T. Zavgorodnia, I. Bloshchynskyi. Modern Journal of Language Teaching Methods. 2018. Vol. 8 (11). P. 712–720.

Tetiana Yablonska, Natalia Bulatevych. Ethical Grounds of Psychological Help as a Means of Preserving Mental Health of a Person. 2018. URL: https://mhgc21.org/en/mhgc21/events/october2018/MHGC-Proceedings-2018/Ethical-Grounds-of-Psychological-Help-as-a-Means-of-Preserving-Mental-Health-of-a-Person

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-06

Як цитувати

Драгола, Л. (2025). Методологічні основи сучасних психологічних досліджень: міждисциплінарний підхід. Психологічний журнал, (14), 24–30. https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328726