Вплив ефекту онлайн-розторможування на формування віртуальної ідентичності особистості

Автор(и)

  • Людмила Бондаревська Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0003-3657-5159
  • Тетяна Горобець Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0001-6785-3700
  • Лариса Саленкова Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0009-0009-4480-2500

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328723

Ключові слова:

ідентичність, особистість, психодіагностика, онлайн-розторможування, спілкування, соціальні мережі, психологічні захисти, цифрове середовище, Я-образ, самопрезентація.

Анотація

Еволюція суспільства зумовлена розвитком інформаційно-комунікаційних технологій, що трансформують соціальну реальність, комунікаційні процеси та ідентичність особистості. Цифрові платформи сприяють формуванню віртуальної ідентичності, де традиційні соціальні зв’язки поступаються новим онлайн-ролям. У статті аналізується вплив ефекту онлайн-розторможування на цей процес, зокрема роль психологічних захистів та ризиків зміни самооцінки, соціальних зв’язків і адаптації особистості у цифровому середовищі.

Біографії авторів

Людмила Бондаревська, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри психології, глибинної корекції та реабілітації

Тетяна Горобець, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри прикладної психології

Лариса Саленкова, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

магістерка психології, практична психологиня

Посилання

Камінська О. Психологічні основи інтернет-залежності молоді: дис… д-ра. псих. наук. Одеса, 2016. 478 с.

Малєєва Н. Комунікативні інтернет-практики в сучасному суспільстві. Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика, 2015. № 1. С. 128–135.

Малєєва Н. Комунікативні інтернет-практики залежної від соціальних мереж молоді: дис… канд. псих. наук. Київ, 2017. 184 с.

Османова А. Психологічні детермінанти розвитку ідентичності особистості у працях зарубіжних та вітчизняних учених. Вчені записки ТНУ ім. В. Вернадського: психологія, 2020. № 31 (70). С. 45–52.

Полєшко Н. Хейтери віртуального простору: соціальнопсихологічний аналіз культури поведінки. ВП «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв», 2019. C. 98–100.

Посохова В. Комунікативні характеристики особистості, схильної до інтернет-залежності. Наукові студії із соціальної та політичної психології. АПН України, Ін-т соц. та політ. психології. К.: Міленіум, 2005. № 10 (13). С. 209–219.

Яценко Т. Розвиток психодинамічної парадигми та методу АСПП. Науковий часопис НПУ імені М. Драгоманова: психологічні науки, 2013. № 40. С. 6–19.

Яценко Т. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання. К.: Вища школа, 2004. 697 с.

Barak A., Lapidot-Lefler N. The benign online disinhibition effect : Could situational factors induce self-disclosure and prosocial behaviors? Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 2015. № 9 (2), 19 p.

Suler J. The online disinhibition effect. CyberPsychology & Behavior: The impact of the Internet, multimedia and virtual reality on behavior and society, 2004. № 7 (3), pp. 321–326.

Suler J. The online disinhibition effect. Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 2005. № 2 (2), pp. 184–188.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-06

Як цитувати

Бондаревська, Л. ., Горобець, Т., & Саленкова, Л. (2025). Вплив ефекту онлайн-розторможування на формування віртуальної ідентичності особистості. Психологічний журнал, (14), 8–16. https://doi.org/10.31499/2617-2100.14.2025.328723