Методологічні підходи до розробки та впровадження зарубіжних антистрес-технологій у роботу із фахівцями екстремального профілю
DOI:
https://doi.org/10.31499/2617-2100.13.2024.315053Ключові слова:
антистрес-технології; стрес-менеджмент; профілактика; професійне здоров'я; професійний стрес; стресостійкість; навчання.Анотація
Узагальнено та диференційовано (за рівнями професійно-трудового та індивідуально-психологічного середовища) джерела життєвих і професійних стресів, включно із ризиками «нової глобальної реальності», детермінованої штучним інтелектом. Психологічні аспекти професійного здоров'я окреслено структурною феноменологією професійного стресу, у варіантах стресів діяльності (фізіологічного, предметно-діяльнісного та інформаційного) і стресів стосунків (ділових та особистих). Виокремлено чотири підходи до впровадження антистрес-технологій: через організацію умов професійного середовища; навчання та підготовку спеціалістів; корекцію станів і наслідків стресу; інтеграцію особистісних властивостей і способу життя (оволодіння стрес-менеджментом та управлінням здоров'ям).
Посилання
Association of an Educational Program in Mindful Communication with Burnout, Empathy, and Attitudes Among Primary Care Physicians (2009). / M.S. Krasner, R.M. Epstein, H.Beckman, A.L. Suchman, B.Chapman, C.J. Mooney, T.E. Quill. JAMA, Vol. 302. № 12, 1284–1293. DOI:10.1001/jama.2009.1384
Barling, J., Griffiths, A. (2010). A history of occupational health psychology. Handbook of occupational health psychology / Eds. J.C. Quick, L.E. Tetrick. Washington: American Psychological Association.
Burnout, Drop Out, Suicide: Physician Loss in Emergency Medicine, part I (2019). / C.R. Stehman, Z. Testo, R.S. Gershaw, A.R. Kellogg. Western Journal of Emergency Medicine. Vol. 20. № 3, 485–494. DOI:10.5811/westjem.2019.4.40970
Cartwright, S., Cooper, C.L. (1997). Managing Workplace Stress. Thousand Oaks: SAGE Publications.
Cognitive psychology-bused artificial intelligence review (2022). / J.Zhao, M. Wu, L.Zhou, X.Wang, J.Jia. Frontiers in Neuroscience. Vol. 16. Article ID 1024316. 9 p. DOI:10.3389/fnins.2022
Decreasing Stress and Burnout in Nurses: Efficacy of Blended Learning With Stress Management and Resilience Training Program (2017). / D.L. Magtibay, S.S. Chesak, K.Coughlin, A.Sood. The Journal of Nurse Administration, Vol. 47. № 7/8, 391–395. DOI:10.1097/nna.0000000000000501
Dong, Y. & Li, C. (2018). Economic sanctions games among the US, the EU and Russia: payoffs and potential effects. Economic Modelling, Vol. 73, 117–128. DOI:10.1016/j.econmod.2018.03.006
Evidence Relating Health Care Provider Burnout and Quality of Care: a Systematic Review and Meta-analysis (2019). / D.S. Tawfik, A.Scheid, J.Profit, T.Shanafelt, M.Trockel, K.C. Adair, J.B. Sexton, J.P.A. Ioannidis. Annals of Internal Medicine, Vol. 171, № 8, 555–567. DOI:10.7326/M19-1152
Kokkinos, C.M. (2007). Job stressors, personality and burnout in primary school teachers. British Journal of Educational Psychology, Vol. 77. № 1, 229–243. DOI:10.1348/000709905X90344
Kvint, V. (2016). Strategy for the Global Market: Theory and Practical Applications. New York: Routledge.
Mearns, J., Cain, J.E. (2003). Relationships between Teachers’ Occupational Stress and Their Burnout and Distress: Roles of Coping and Negative Mood Regulation Expectancies. Anxiety, Stress & Coping, Vol. 16, № 1, 71–82. DOI:10.1080/1061580021000057040
Nakao, M., Shirotsuki, K., Sugaya, N. (2021). Cognitive-behavioral therapy for management of mental health and stress-related disorders: Recent advances in techniques and technologies. BioPsychoSocial Medicine, Vol. 15. Article ID 16. 4 p. DOI:10.1186/s13030-021-00219-w
Neuro-endocriene correlaten van burn-out (2012). / J.,Verhaeghe, F.,Van Den Eede, H.,Van Den Ameele, B.G., Sabbe. Tijdschrift voor psychiatrie. Vol. 54, № 6, 517–526.
Precarious employment, psychosocial risk factors and poor mental health: a cross-sectional mediation analysis (2021). / F. Méndez-Rivero, E. Padrosa, M. Utzet, J. Benach, M. Juli. Safety Science, Vol. 143. Article ID 105439. 7 p. DOI:10.1016/j.ssci.2021.105439
Predictors of Suicide and Accident Death in the Army Study to Assess Risk and Resilience in Servicemembers (Army STARRS): Results from the Army Study to Assess Risk and Resilience in Servicemembers (Army STARRS) (2014). / M.Schoenbaum, R.C. Kessler, S.E. Gilman, L.J. Colpe, S.G. Heeringa, M.B. Stein, R.J. Ursano, K.L. Cox. JAMA Psychiatry, Vol. 71, № 5, 493–503. DOI:10.1001/jamapsychiatry.2013.4417
Raymond, Jonathan S., Wood, D. William & Patrick, Walter K. Psychology doctoral training in work and health. American Psychologist, Vol 45 (10), Oct 1990, 1159–1161.
Resilience Training with Soldiers during Basic Combat Training: Randomization by Platoon (2015). / A.B. Adler, J.Williams, D. McGurk, A.Moss, P.D. Bliese. Applied Psychology: Health and Well-Being, Vol. 7, № 1, 85–107. DOI:10.1111/aphw.12040
Situated design of line-oriented flight training (LOFT): a case study in a Brazilian airline (2016). / R.J.M. de Carvalho, M.C.W. Saldanha, M.C.R. Vidal, P.V.R. Carvalho. Cognition, Technology & Work, Vol. 18. № 3, 403–422. DOI:10.1007/s10111-016-0367-1
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права Creative Commons
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).