Методологічні підходи до розробки та впровадження зарубіжних антистрес-технологій у роботу із фахівцями екстремального профілю

Автор(и)

  • Оксана Кравченко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0002-9732-6546
  • Григорій Горбачук Головне управління ДСНС України у Вінницькій області, Україна https://orcid.org/0009-0008-6642-9172

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.13.2024.315053

Ключові слова:

антистрес-технології; стрес-менеджмент; профілактика; професійне здоров'я; професійний стрес; стресостійкість; навчання.

Анотація

Узагальнено та диференційовано (за рівнями професійно-трудового та індивідуально-психологічного середовища) джерела життєвих і професійних стресів, включно із ризиками «нової глобальної реальності», детермінованої штучним інтелектом. Психологічні аспекти професійного здоров'я окреслено структурною феноменологією професійного стресу, у варіантах стресів діяльності (фізіологічного, предметно-діяльнісного та інформаційного) і стресів стосунків (ділових та особистих). Виокремлено чотири підходи до впровадження антистрес-технологій: через організацію умов професійного середовища; навчання та підготовку спеціалістів; корекцію станів і наслідків стресу; інтеграцію особистісних властивостей і способу життя (оволодіння стрес-менеджментом та управлінням здоров'ям).

Біографії авторів

Оксана Кравченко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

докторка педагогічних наук, професорка кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи

Григорій Горбачук, Головне управління ДСНС України у Вінницькій області

перший заступник начальника

Посилання

Association of an Educational Program in Mindful Communication with Burnout, Empathy, and Attitudes Among Primary Care Physicians (2009). / M.S. Krasner, R.M. Epstein, H.Beckman, A.L. Suchman, B.Chapman, C.J. Mooney, T.E. Quill. JAMA, Vol. 302. № 12, 1284–1293. DOI:10.1001/jama.2009.1384

Barling, J., Griffiths, A. (2010). A history of occupational health psychology. Handbook of occupational health psychology / Eds. J.C. Quick, L.E. Tetrick. Washington: American Psychological Association.

Burnout, Drop Out, Suicide: Physician Loss in Emergency Medicine, part I (2019). / C.R. Stehman, Z. Testo, R.S. Gershaw, A.R. Kellogg. Western Journal of Emergency Medicine. Vol. 20. № 3, 485–494. DOI:10.5811/westjem.2019.4.40970

Cartwright, S., Cooper, C.L. (1997). Managing Workplace Stress. Thousand Oaks: SAGE Publications.

Cognitive psychology-bused artificial intelligence review (2022). / J.Zhao, M. Wu, L.Zhou, X.Wang, J.Jia. Frontiers in Neuroscience. Vol. 16. Article ID 1024316. 9 p. DOI:10.3389/fnins.2022

Decreasing Stress and Burnout in Nurses: Efficacy of Blended Learning With Stress Management and Resilience Training Program (2017). / D.L. Magtibay, S.S. Chesak, K.Coughlin, A.Sood. The Journal of Nurse Administration, Vol. 47. № 7/8, 391–395. DOI:10.1097/nna.0000000000000501

Dong, Y. & Li, C. (2018). Economic sanctions games among the US, the EU and Russia: payoffs and potential effects. Economic Modelling, Vol. 73, 117–128. DOI:10.1016/j.econmod.2018.03.006

Evidence Relating Health Care Provider Burnout and Quality of Care: a Systematic Review and Meta-analysis (2019). / D.S. Tawfik, A.Scheid, J.Profit, T.Shanafelt, M.Trockel, K.C. Adair, J.B. Sexton, J.P.A. Ioannidis. Annals of Internal Medicine, Vol. 171, № 8, 555–567. DOI:10.7326/M19-1152

Kokkinos, C.M. (2007). Job stressors, personality and burnout in primary school teachers. British Journal of Educational Psychology, Vol. 77. № 1, 229–243. DOI:10.1348/000709905X90344

Kvint, V. (2016). Strategy for the Global Market: Theory and Practical Applications. New York: Routledge.

Mearns, J., Cain, J.E. (2003). Relationships between Teachers’ Occupational Stress and Their Burnout and Distress: Roles of Coping and Negative Mood Regulation Expectancies. Anxiety, Stress & Coping, Vol. 16, № 1, 71–82. DOI:10.1080/1061580021000057040

Nakao, M., Shirotsuki, K., Sugaya, N. (2021). Cognitive-behavioral therapy for management of mental health and stress-related disorders: Recent advances in techniques and technologies. BioPsychoSocial Medicine, Vol. 15. Article ID 16. 4 p. DOI:10.1186/s13030-021-00219-w

Neuro-endocriene correlaten van burn-out (2012). / J.,Verhaeghe, F.,Van Den Eede, H.,Van Den Ameele, B.G., Sabbe. Tijdschrift voor psychiatrie. Vol. 54, № 6, 517–526.

Precarious employment, psychosocial risk factors and poor mental health: a cross-sectional mediation analysis (2021). / F. Méndez-Rivero, E. Padrosa, M. Utzet, J. Benach, M. Juli. Safety Science, Vol. 143. Article ID 105439. 7 p. DOI:10.1016/j.ssci.2021.105439

Predictors of Suicide and Accident Death in the Army Study to Assess Risk and Resilience in Servicemembers (Army STARRS): Results from the Army Study to Assess Risk and Resilience in Servicemembers (Army STARRS) (2014). / M.Schoenbaum, R.C. Kessler, S.E. Gilman, L.J. Colpe, S.G. Heeringa, M.B. Stein, R.J. Ursano, K.L. Cox. JAMA Psychiatry, Vol. 71, № 5, 493–503. DOI:10.1001/jamapsychiatry.2013.4417

Raymond, Jonathan S., Wood, D. William & Patrick, Walter K. Psychology doctoral training in work and health. American Psychologist, Vol 45 (10), Oct 1990, 1159–1161.

Resilience Training with Soldiers during Basic Combat Training: Randomization by Platoon (2015). / A.B. Adler, J.Williams, D. McGurk, A.Moss, P.D. Bliese. Applied Psychology: Health and Well-Being, Vol. 7, № 1, 85–107. DOI:10.1111/aphw.12040

Situated design of line-oriented flight training (LOFT): a case study in a Brazilian airline (2016). / R.J.M. de Carvalho, M.C.W. Saldanha, M.C.R. Vidal, P.V.R. Carvalho. Cognition, Technology & Work, Vol. 18. № 3, 403–422. DOI:10.1007/s10111-016-0367-1

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-14

Як цитувати

Кравченко, О. ., & Горбачук, Г. (2024). Методологічні підходи до розробки та впровадження зарубіжних антистрес-технологій у роботу із фахівцями екстремального профілю. Психологічний журнал, (13), 121–130. https://doi.org/10.31499/2617-2100.13.2024.315053