Порівняльний аналіз організації роботи психологічної служби системи освіти України та Ізраїлю
DOI:
https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306793Ключові слова:
шкільна психологія, психологи системи освіти, стрес, травма, освіта в умовах війни, культура збереження психологічного здоров'я.Анотація
У статті представлено порівняльний аналіз досвіду роботи шкільної психологічної служби Ізраїлю та психологічної служби в системі освіти України з метою вивчення актуального досвіду з надання допомоги учасникам освітнього процесу, особливо в контексті повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну. Дослідження показало, що Ізраїль має розвинену систему шкільної психології, досвід інтеграції та взаємодії психолого-педагогічної служби та навчальних закладів. В Ізраїлі вироблено досвід надання психологічної допомоги школярам, їхнім батькам і співробітникам шкіл в умовах збройного конфлікту, що триває, обстрілів міст, у випадку загиблих серед громадянського населення, у тому числі дітей.
Посилання
Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 80 «Соціальні послуги». Наказ Міністерства соціальної політики України від 29.03.2017 р. № 518. URL: https://ips.ligazakon.net/document/FN034167 (дата звернення: 24.04.2024).
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 02.08.2022 № 1/8794-«Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти» в 2022/2023 навчальному році». URL: https://mon.gov.ua/npa/shodo-diyalnosti-psihologichnoyi-sluzhbi-u-sistemi-osviti-v-20222023-navchalnomu-roci (дата звернення: 21.04.2024).
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 21.08.2023 № 1/12492-23 «Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2023/2024 навчальному році». URL: https://vinps.vn.ua/?p=3663 (дата звернення: 14.05.2024).
«Закон про Психологів». Ізраїль, 1977 рік. URL: https://www.nevo.co.il/law_html/law00/4629.htm (дата звернення: 13.04.2024).
«Закон про спеціальну освіту». URL: https://www.dinimveod.co.il/hashavimcmsfiles/Pdf/sh1256.pdf (дата звернення: 11.04.2024).
Красійов Д. Педагогічна психологія в Ізраїлі: від теорії до практики. URL: https://osvita.ua/school/method/91373/ (дата звернення: 10.04.2024).
Лист Директорату дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти від 30.11.2020 № 6/1427–20 «Про затвердження професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти» URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/12/Standart_Praktychnyy_psykholoh.pdf (дата звернення: 03.04.2024).
Методичні керівництва Міністерства освіти Ізраїлю щодо роботи педагогічних психологів «Педагогічна психологія в Ізраїлі». URL: https://meyda.education.gov.il/files/shefi/psihologia/Sugiot_Psychologia_Halacha_Lemaase_ker ech_alef.pdf (дата звернення: 05.04.2024).
Наказ Міністерства освіти і науки України від 22.05.2018 № 509 «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України». URL: https://imzo.gov.ua/2018/05/25/nakaz-mon-vid-21-05-2018-509-pro-zatverdzhennya-polozhennya-pro-psyholohichnu-sluzhbu-u-systemi-osvity-ukrajiny/ (дата звернення: 08.04.2024).
Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського розвитку України від 24.11.2020 № 2425 «Про затвердження професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти». URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv (дата звернення: 29.03.2024).
Постанова Кабінету Міністрів України № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників». URL: https://sqe.gov.ua/law/postanova-kabinetu-ministriv-ukrain-52/ (дата звернення: 22.04.2024).
Циркуляр Генерального директора Міністерства освіти з безпеки та надзвичайних ситуацій «Команда з надзвичайних ситуацій». URL: https://meyda.education.gov.il/files/shefi/cherum/tadrichhanaatzalach.pdf (дата звернення: 12.04.2024).
Циркуляр Генерального директора Міністерства здоров’я «Вимоги щодо підготовки психологів-супервізорів в педагогічній психології». URL: https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/Educational_Psychology_internship_training_Guidel ines.pdf (дата звернення: 09.04.2024).
Чи є у школі несвідоме? Робота в системному психоаналітичному мисленні в психолого-просвітницькій службі. Ціля Торі-Магдассі. URL: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3562 (дата звернення: 03.04.2024).
Bion W. Attention and Interpretation: Container and Contained. From: Seven Servants: Four Works. 1977. New York: Jason Aronson
Klein M. Notes on some schizoid mechanisms. International Journal of Psychoanalysis, 27, 1946. Р. 99–110.
Jimerson Thomas D. Oakland, Peter T. Farrell URL: https://www.academia.edu/55692959/The_Handbook_of_International_School_Psychology
Jimerson S. The Handbook of International School Psychology. Edited by Shane R.
Tedeschi R.G., Calhoun L.G. Posttraumatic growth: Conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 2004. Р. 1–18.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права Creative Commons
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).