Порівняльний аналіз організації роботи психологічної служби системи освіти України та Ізраїлю

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306793

Ключові слова:

шкільна психологія, психологи системи освіти, стрес, травма, освіта в умовах війни, культура збереження психологічного здоров'я.

Анотація

У статті представлено порівняльний аналіз досвіду роботи шкільної психологічної служби Ізраїлю та психологічної служби в системі освіти України з метою вивчення актуального досвіду з надання допомоги учасникам освітнього процесу, особливо в контексті повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну. Дослідження показало, що Ізраїль має розвинену систему шкільної психології, досвід інтеграції та взаємодії психолого-педагогічної служби та навчальних закладів. В Ізраїлі вироблено досвід надання психологічної допомоги школярам, їхнім батькам і співробітникам шкіл в умовах збройного конфлікту, що триває, обстрілів міст, у випадку загиблих серед громадянського населення, у тому числі дітей.

Біографії авторів

Софія Стеценко, Сумського ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 13 СМР

психологиня

Денис Красійов, педагогічний психолог-інтерн

м. Єрусалим, Ізраїль

Посилання

Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 80 «Соціальні послуги». Наказ Міністерства соціальної політики України від 29.03.2017 р. № 518. URL: https://ips.ligazakon.net/document/FN034167 (дата звернення: 24.04.2024).

Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 02.08.2022 № 1/8794-«Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти» в 2022/2023 навчальному році». URL: https://mon.gov.ua/npa/shodo-diyalnosti-psihologichnoyi-sluzhbi-u-sistemi-osviti-v-20222023-navchalnomu-roci (дата звернення: 21.04.2024).

Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 21.08.2023 № 1/12492-23 «Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2023/2024 навчальному році». URL: https://vinps.vn.ua/?p=3663 (дата звернення: 14.05.2024).

«Закон про Психологів». Ізраїль, 1977 рік. URL: https://www.nevo.co.il/law_html/law00/4629.htm (дата звернення: 13.04.2024).

«Закон про спеціальну освіту». URL: https://www.dinimveod.co.il/hashavimcmsfiles/Pdf/sh1256.pdf (дата звернення: 11.04.2024).

Красійов Д. Педагогічна психологія в Ізраїлі: від теорії до практики. URL: https://osvita.ua/school/method/91373/ (дата звернення: 10.04.2024).

Лист Директорату дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти від 30.11.2020 № 6/1427–20 «Про затвердження професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти» URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/12/Standart_Praktychnyy_psykholoh.pdf (дата звернення: 03.04.2024).

Методичні керівництва Міністерства освіти Ізраїлю щодо роботи педагогічних психологів «Педагогічна психологія в Ізраїлі». URL: https://meyda.education.gov.il/files/shefi/psihologia/Sugiot_Psychologia_Halacha_Lemaase_ker ech_alef.pdf (дата звернення: 05.04.2024).

Наказ Міністерства освіти і науки України від 22.05.2018 № 509 «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України». URL: https://imzo.gov.ua/2018/05/25/nakaz-mon-vid-21-05-2018-509-pro-zatverdzhennya-polozhennya-pro-psyholohichnu-sluzhbu-u-systemi-osvity-ukrajiny/ (дата звернення: 08.04.2024).

Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського розвитку України від 24.11.2020 № 2425 «Про затвердження професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти». URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv (дата звернення: 29.03.2024).

Постанова Кабінету Міністрів України № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників». URL: https://sqe.gov.ua/law/postanova-kabinetu-ministriv-ukrain-52/ (дата звернення: 22.04.2024).

Циркуляр Генерального директора Міністерства освіти з безпеки та надзвичайних ситуацій «Команда з надзвичайних ситуацій». URL: https://meyda.education.gov.il/files/shefi/cherum/tadrichhanaatzalach.pdf (дата звернення: 12.04.2024).

Циркуляр Генерального директора Міністерства здоров’я «Вимоги щодо підготовки психологів-супервізорів в педагогічній психології». URL: https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/Educational_Psychology_internship_training_Guidel ines.pdf (дата звернення: 09.04.2024).

Чи є у школі несвідоме? Робота в системному психоаналітичному мисленні в психолого-просвітницькій службі. Ціля Торі-Магдассі. URL: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3562 (дата звернення: 03.04.2024).

Bion W. Attention and Interpretation: Container and Contained. From: Seven Servants: Four Works. 1977. New York: Jason Aronson

Klein M. Notes on some schizoid mechanisms. International Journal of Psychoanalysis, 27, 1946. Р. 99–110.

Jimerson Thomas D. Oakland, Peter T. Farrell URL: https://www.academia.edu/55692959/The_Handbook_of_International_School_Psychology

Jimerson S. The Handbook of International School Psychology. Edited by Shane R.

Tedeschi R.G., Calhoun L.G. Posttraumatic growth: Conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 2004. Р. 1–18.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-24

Як цитувати

Стеценко, С., & Красійов, Д. (2024). Порівняльний аналіз організації роботи психологічної служби системи освіти України та Ізраїлю. Психологічний журнал, (12), 102–115. https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306793