Духовно-ціннісні орієнтири в освітньому процесі: шлях до зрілої я-концепції

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306774

Ключові слова:

духовно-ціннісний розвиток, зріла Я-концепція, освітяни.

Анотація

У статті .розглянуто досліджується вплив духовно-ціннісних орієнтирів на формування зрілої Я-концепції у вчителів в освітньому процесі. Висвітлено актуальність проблеми та її зв'язок із загальними науковими та практичними завданнями. Робиться аналіз попередніх досліджень у цій області та визначаються нерозв'язані аспекти проблеми, якими присвячується ця стаття. Вибірка складалась з 420 осіб, які проходили курси підвищення кваліфікації в Центральному інституті післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» м. Київ. Було застосовано авторську методику «Цінність самотворення», яка спрямована на дослідження духовно-ціннісної складової Я-концепції вчителів, Опитувальника безумовного самоприйняття Дж. Чемберлена, Д. Хааги (2001), в адаптації О. Бондарчук, Н. Пінчук, О. Прокопенко через Google- форми.

Біографія автора

Олена Прокопенко, ЦІПО ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України

докторка філософських наук, старша викладачка кафедри психології управління

Посилання

Балл Г. О. Духовність професіонала і педагогічне сприяння її становленню: орієнтири психологічного аналізу. Професійна освіта: педагогіка і психологія: Українсько-польський щорічник / за ред. Т. Левовицького, І. Зязюна, І. Вільш, Н. Ничкало. Ченстохова; Київ. 2000. С. 217–232.

Бондарчук О. І., Гавлітіна Т. М., Смольська Л. М, Вронська В. М. Комплекс психодіагностичних методик дослідження професіоналізму педагогічних працівників. Київ – Рівне. 23 с. URL: http://umo.edu.ua/spiljna-z-roippo-laboratorija-psikhologhiji-profesionalizmu 2017 (дата звернення 13.05.2024).

Бондарчук О. І., Прокопенко О. А. Індикатори розвитку Я-концепції особистості в умовах викликів сьогодення: основні психологічні підходи. Київський журнал сучасної психології та психотерапії, 2023. 2 (4), С. 5–15.

Боришевський М. Й. Українська психологічна термінологія. Словник-довідник, М. Л. А. Чепа (Ред.). Київ: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство». 2010. 302 с.

Боришевський М. Й. Дорога до себе: від основ суб’єктності до вершин духовності. Київ: Академвидав. 2010. 416 с.

Духовність матеріали з Вікіпедії URL: http://uk.wikipedia.org/wiki/Духовність (дата звернення: 24.05.2024).

Лівандовська І., Комінарець О. Поняттійні основи власної значущості в контексті рефлексивної «Я-концепції». Психологічний журнал. Випуск 6. 2002. С. 46–54. DOI: https://doi.org/10.31499/2617-2100.6.2021.229293

Прокопенко О. А. Я-концепція як чинник розвитку професіоналізму вчителів закладів загальної середньої освіти: док-ра філос. н. з галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки, за спеціальністю 053 «Психологія»., Київ, 2024. 263 с.

Прокопенко О. А. Особливості духовно-ціннісної складової Я-концепції вчителів закладів загальної середньої освіти. Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи, 2023. 3 (62), Т. 2. С. 187–196.

Смагін І. І. Нормативний образ сучасного ідеального вчителя. Народна освіта: електронне фахове вид., 2019. 1 (37). 2019. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5531 (дата звернення: 24.05.2024).

Титаренко Т. М. Випробовування кризою. Одисея подолання. 3-є вид., доповн. Київ: Каравела. 2021. 248 с.

Титаренко Т. М. Життєві шляхи особистості: cпособи моделювання процесуальності. Наука і освіта, 2014. № 9. С. 37–41.

Фурман О. Є. Я-концепція як предмет багатоаспектного теоретизування. Психологія і суспільство, 2018. № 1–2, С. 38–67. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psis (дата звернення: 13.04.2024).

Шевцова О. М. Психологічна характеристика рівнів розвитку професійної Я-концепції фахівця. Матеріали Міжнародного науково-практичного конгресу педагогів та психологів «Besmart!», 17-18 лютого 2015, м. Женева (Швейцарія). Випуск 2. С. 197–202.

Яремчук Н. О. Педагогічна творчість як складова професійно-педагогічної культури викладача вищої школи. Вісник Львівського університету. Серія Педагогіка, 2009. № 25 (1), С. 242–249.

Brown L. S., Satter S. L. The effect of spiritual practices on personality development: A Jungian perspective. Journal of Analytical Psychology, 2002. 47 (4), Р. 557–568.

Emmons R. A. The psychology of ultimate concerns: Motivation and spirituality in personality. Guilford Press. 1999.

Erikson E. H., Erikson J. M. The Life Cycle Completed. W. W. Norton & Company. 1998.

Harter S. The self. In N. Eisenberg R. M. Lerner, W. Damon (Eds.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons6th ed., 2006. 3. Р. 505–570.

Wong P. T. Meaning-centered counseling: A cognitive-behavioral approach to logotherapy. Journal of Counseling & Development, 2000. 78 (3). Р. 275–284.

Zinnbauer B. J., Pargament K. I., Scott A. B. The emerging meanings of religiousness and spirituality: Problems and prospects. Journal of Personality, 1999. 67 (6), Р. 889–919.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-24

Як цитувати

Прокопенко, О. (2024). Духовно-ціннісні орієнтири в освітньому процесі: шлях до зрілої я-концепції. Психологічний журнал, (12), 62–69. https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306774