Духовно-ціннісні орієнтири в освітньому процесі: шлях до зрілої я-концепції
DOI:
https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306774Ключові слова:
духовно-ціннісний розвиток, зріла Я-концепція, освітяни.Анотація
У статті .розглянуто досліджується вплив духовно-ціннісних орієнтирів на формування зрілої Я-концепції у вчителів в освітньому процесі. Висвітлено актуальність проблеми та її зв'язок із загальними науковими та практичними завданнями. Робиться аналіз попередніх досліджень у цій області та визначаються нерозв'язані аспекти проблеми, якими присвячується ця стаття. Вибірка складалась з 420 осіб, які проходили курси підвищення кваліфікації в Центральному інституті післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» м. Київ. Було застосовано авторську методику «Цінність самотворення», яка спрямована на дослідження духовно-ціннісної складової Я-концепції вчителів, Опитувальника безумовного самоприйняття Дж. Чемберлена, Д. Хааги (2001), в адаптації О. Бондарчук, Н. Пінчук, О. Прокопенко через Google- форми.
Посилання
Балл Г. О. Духовність професіонала і педагогічне сприяння її становленню: орієнтири психологічного аналізу. Професійна освіта: педагогіка і психологія: Українсько-польський щорічник / за ред. Т. Левовицького, І. Зязюна, І. Вільш, Н. Ничкало. Ченстохова; Київ. 2000. С. 217–232.
Бондарчук О. І., Гавлітіна Т. М., Смольська Л. М, Вронська В. М. Комплекс психодіагностичних методик дослідження професіоналізму педагогічних працівників. Київ – Рівне. 23 с. URL: http://umo.edu.ua/spiljna-z-roippo-laboratorija-psikhologhiji-profesionalizmu 2017 (дата звернення 13.05.2024).
Бондарчук О. І., Прокопенко О. А. Індикатори розвитку Я-концепції особистості в умовах викликів сьогодення: основні психологічні підходи. Київський журнал сучасної психології та психотерапії, 2023. 2 (4), С. 5–15.
Боришевський М. Й. Українська психологічна термінологія. Словник-довідник, М. Л. А. Чепа (Ред.). Київ: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство». 2010. 302 с.
Боришевський М. Й. Дорога до себе: від основ суб’єктності до вершин духовності. Київ: Академвидав. 2010. 416 с.
Духовність матеріали з Вікіпедії URL: http://uk.wikipedia.org/wiki/Духовність (дата звернення: 24.05.2024).
Лівандовська І., Комінарець О. Поняттійні основи власної значущості в контексті рефлексивної «Я-концепції». Психологічний журнал. Випуск 6. 2002. С. 46–54. DOI: https://doi.org/10.31499/2617-2100.6.2021.229293
Прокопенко О. А. Я-концепція як чинник розвитку професіоналізму вчителів закладів загальної середньої освіти: док-ра філос. н. з галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки, за спеціальністю 053 «Психологія»., Київ, 2024. 263 с.
Прокопенко О. А. Особливості духовно-ціннісної складової Я-концепції вчителів закладів загальної середньої освіти. Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи, 2023. 3 (62), Т. 2. С. 187–196.
Смагін І. І. Нормативний образ сучасного ідеального вчителя. Народна освіта: електронне фахове вид., 2019. 1 (37). 2019. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5531 (дата звернення: 24.05.2024).
Титаренко Т. М. Випробовування кризою. Одисея подолання. 3-є вид., доповн. Київ: Каравела. 2021. 248 с.
Титаренко Т. М. Життєві шляхи особистості: cпособи моделювання процесуальності. Наука і освіта, 2014. № 9. С. 37–41.
Фурман О. Є. Я-концепція як предмет багатоаспектного теоретизування. Психологія і суспільство, 2018. № 1–2, С. 38–67. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psis (дата звернення: 13.04.2024).
Шевцова О. М. Психологічна характеристика рівнів розвитку професійної Я-концепції фахівця. Матеріали Міжнародного науково-практичного конгресу педагогів та психологів «Besmart!», 17-18 лютого 2015, м. Женева (Швейцарія). Випуск 2. С. 197–202.
Яремчук Н. О. Педагогічна творчість як складова професійно-педагогічної культури викладача вищої школи. Вісник Львівського університету. Серія Педагогіка, 2009. № 25 (1), С. 242–249.
Brown L. S., Satter S. L. The effect of spiritual practices on personality development: A Jungian perspective. Journal of Analytical Psychology, 2002. 47 (4), Р. 557–568.
Emmons R. A. The psychology of ultimate concerns: Motivation and spirituality in personality. Guilford Press. 1999.
Erikson E. H., Erikson J. M. The Life Cycle Completed. W. W. Norton & Company. 1998.
Harter S. The self. In N. Eisenberg R. M. Lerner, W. Damon (Eds.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons6th ed., 2006. 3. Р. 505–570.
Wong P. T. Meaning-centered counseling: A cognitive-behavioral approach to logotherapy. Journal of Counseling & Development, 2000. 78 (3). Р. 275–284.
Zinnbauer B. J., Pargament K. I., Scott A. B. The emerging meanings of religiousness and spirituality: Problems and prospects. Journal of Personality, 1999. 67 (6), Р. 889–919.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права Creative Commons
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).