Інклюзивний туризм для дітей з обмеженими можливостями

Автор(и)

  • Оксана Кравченко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0002-9732-6546

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306772

Ключові слова:

діти, молодь, інклюзивний туризм, подорожі, реабілітація, освіта.

Анотація

Система соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивної реабілітації та соціального туризму є міждисциплінарним предметним дослідженням, що передбачає синтез окремих наукових дисциплін: інклюзія, туризм, соціальна робота, робота з молоддю, педагогіка, соціальної педагогіки, психології, краєзнавства, реабілітаційної географії, медичної реабілітації тощо. Визначено, що соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами є комплексною, багаторівневою та динамічною системою заходів, спрямованих на відновлення , розвивати і зміцнювати соціальний статус особистості, її психологічні функції, якості; захист психічного здоров'я та соціального благополуччя; соціальне та соціальне благополуччя; соціальне включення в повноцінну життєдіяльність і дієздатність, включення в соціальні відносини на основі усунення обмежень і створення доступного середовища. Інклюзивна освіта реалізується через інклюзивні освітні практики, які охоплюють низку технологій, методів, прийомів і способів. До практики інклюзивної освіти доцільно включити інклюзивний туризм, який має високий реабілітаційний потенціал і є інноваційною освітньою практикою. Особливістю інклюзивного туризму є його здатність інтегрувати такі види соціально-психологічної реабілітації: початкову, побутову, соціально-педагогічну, освітню, сімейну, рекреаційну, психологічну.

Біографія автора

Оксана Кравченко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

докторка педагогічних наук, професорка кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи

Посилання

Закон України «Про реабілітацію особи з інвалідністю в Україні». 2006. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15.

Колупаєва А. А. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі: навчально-методичний посібник. Харків: Вид-во «Ранок», 2019.

Конвенція ООН про права дитини. 1989. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021 (дата звернення: 17.05.2024).

Конвенція про права осіб з інвалідністю. 2006. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71 (дата зверенення: 13.05.2024).

Лепський В. В., Безлюдний О. І., Коляда Н. М., Кравченко О. О. та ін. Енциклопедія інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму: енциклопедія. Умань: Візаві, 2019.

Лепський В. В., Науменко Л. Ю., Борисова І. С., Березовський В. М., Макаренко С. В. Інклюзивний туризм як вид реабілітації: наукове обґрунтування та перші кроки на шляху втілення у життя. Український вісник медико-соціальної експертизи. 2016. № 4. С. 47–52.

Міжнародна класифікація функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я: діти та підлітки. URL: https://moz.gov.ua/mkf (дата звернення: 23.04.2024).

Науменко Л. Ю. Інклюзивний туризм як вид реабілітації: сучасні потреби інвалідів / Л. Ю. Науменко, В. В. Лепський, С. В. Макаренко, І. С. Борисова, О. В. Цемененко. Український вісник медико-соціальної експертизи. 2015. № 2. С. 23–26.

Національна стратегія із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Текст.

Порошенко М. Інклюзивна освіта. 2019. URL: http://poroshenko.com/data/group/21/site2bff4eba3e5.pdf?fbclid=IwAR3A0jR3EQI9iclLCGKGDw9oVjZdbC_K5Gpiqa2DK2tVQkAv1D3aLYbPg58 (дата звернення: 12.04.2024).

Хлібік С. Р. Соціально-реабілітаційний туризм в громаді для підлітків, які опинились у складних життєвих обстановках. Інноваційний потенціал соціальної роботи в сучасному світі: на межі науки та практики: матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції. 2021. Чернігів: НУ «Чернігівська політехніка».

Шевцов А. Г. Освітні основи реабілітології: монографія. 2009. К.: М. П. Леся.

Актуальні питання впровадження інклюзивного туризму в Україні та інших країнах. 2020. Познань: UniKS Press.

Галина М. Кучер, Оксана О. Кравченко. Інклюзивно-реабілітаційний та соціальний туризм – соціальна послуга для людей з інвалідністю: досвід впровадження в м. Умань (Україна). Revista. 2021. Том. 8 Num Esp. Abril-Junio Homenaje Christian Daniel Cwik (Web of Sciense)

Кравченко О. О. Інклюзивний туризм як наукова проблема: міждисциплінарний підхід. Теоретичні та практичні аспекти розвитку Європейського дослідницького простору: колективна монографія. 2-е вид. 2020. Рига, Латвія: Baltija Publishing

Освітньо-виховний, реабілітаційний та оздоровчий потенціал інклюзивного туризму в умовах інклюзивного навчання: монографія / Кравченко Оксана Олексіївна; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. 2022. Умань: Візаві.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-24

Як цитувати

Кравченко, О. (2024). Інклюзивний туризм для дітей з обмеженими можливостями. Психологічний журнал, (12), 46–54. https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306772