Саморозвиток особистості як предмет психології та педагогіки

Автор(и)

  • Любов Драгола Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0002-9942-9303
  • Юлія Сіденко Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0009-0000-0231-1273

DOI:

https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306768

Ключові слова:

освіта, виховання, самовиховання, саморозвиток, розвиток, особистісне зростання, самосвідомість.

Анотація

У статті представлено історичну ретроспективу ідеї саморозвитку людини в педагогіці та психології. Наголошується на включеності саморозвитку в сучасний освітній процес. Звертається увага на суперечливість осмислення в сучасній психології категорій «розвиток особистості», «саморозвиток особистості», «особистісне зростання». Описуються два напрями, що по-різному представляють процес саморозвитку особистості: саморозвиток як спонтанний процес прагнення особистісного зростання та розвитку (сформульований у гуманістичній парадигмі) та розвиток як усвідомлене та цілеспрямоване саморегулювання та самозміна себе (суб'єктний підхід). Стверджується, що саморозвиток не породжується виключно свободою волі та розуму людини і не є лише результатом цілеспрямованого виховання. Констатується, що педагогічна практика та психологічна наука мають бути звернені до пошуку тих педагогічних умов та вивчення тих факторів, за яких і той, і інший підхід виявиться продуктивним. Вирішення проблеми саморозвитку особистості лежить у площині інтеграції сучасного психолого-педагогічного знання. 

Біографії авторів

Любов Драгола, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

кандидатка психологічних наук, старша викладачка кафедри психології, глибинної корекції та реабілітації

Юлія Сіденко, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

кандидатка психологічних наук, старша викладачка кафедри психології, глибинної корекції та реабілітації

Посилання

Балл Г.О. Орієнтири сучасного гуманізму (в суспільній, освітній, психологічній сферах). Житомир: ПП «Рута», Вид-во «Волинь», 2008. 332 с.

Батліна Л. В. Проблеми і зміст духовного самовдосконалення людини. Духовність особистості: методологія, теорія і практика: зб. наук. праць. Луганськ, 2004. С. 37–44.

Батлін Л.В. Основи людинознавства: людина в цілому: навчальний посібник. К.: КНТ, 2008. 329 с.

Боришевський М.Й. Особистість у вимірах самосвідомості: монографія. Суми: Видавничий будинок «Еллада», 2012. 608 с.

Ідеї К. Д. Ушинського в контексті сучасної педагогічної науки та освіти: 1991–2009 рр. (до 185-річчя від дня народження) : біобібліогр. покажч. / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського; уклад.: Доркену А. М., Іванова І. О., Лога Т. В.. Одеса, 2010. 123 с. (Серія «Видатні педагоги світу»; вип. 5).

Карпенко З. С. Аксіологічна психологія особистості: монографія. Івано-Франківськ: Лілея. Н.В., 2009. 512 с.

Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К.: Рад. школа, 1989. 608 с.

Максименко, С. Д. Психологія внутрішнього світу. Розвиток особистісної активності: теоретичні аспекти: зб. наук. пр. /за ред. С. Д. Максименка. К.: Міленіум, 2005. С. 3–32.

Сердюк Л.З. Психолого-педагогічні основи процесу самотворення особистості: монографія; за ред. Л. З. Сердюк. К.: Педагогічна думка, 2015. 197 с.

Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості у межах і за межами буденності. Філософсько-психологічні моделі дослідження ціннісних засад буття людини. К.: «Либідь», 2003. 342 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-24

Як цитувати

Драгола, Л., & Сіденко, Ю. (2024). Саморозвиток особистості як предмет психології та педагогіки. Психологічний журнал, (12), 28–35. https://doi.org/10.31499/2617-2100.12.2024.306768