КАЗКА ЯК МЕТОД ВПЛИВУ НА ЕМОЦІЙНУ СФЕРУ ДОШКІЛЬНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2617-2100.6.2021.229297Ключові слова:
fairy tale, emotions, emotional intelligence, preschoolers, developmentАнотація
У статті розкрито психологічні особливості емоційного розвитку дитини дошкільного віку; проаналізовано основні форми та методи впливу на емоційний розвиток та розглянуто питання ефективності застосування казки як методу психолого-педагогічного впливу на емоційну сферу дошкільника. Встановлено, що особливу роль в збагаченні емоційного досвіду дитини відіграє казка, яка потрібна для підсвідомого або свідомого навчання дитини в сім'ї правилам і мети життя. Метою статті стало представлення результатів емпіричного дослідження впливу казки на емоційну складову дитини дошкільного віку. Результати психолого-педагогічного експерименту, проведеного в двох групах дітей дошкільного віку, в одній з яких використовувався метод казкотерапії, а в іншій групі цей метод не застосовувався, показали, що діти дошкільного віку, в роботі з якими не використовувалась казкотерапія як метод психологічного впливу на емоційну сферу дошкільника мають підвищений рівень тривожності. До переважаючих факторів, які викликають почуття тривожності належать: побудова міжособистісних стосунків із сім'єю, соціальним оточенням дитини. В ході вивчення тривожності було встановлено, що найвищий рівень тривожності проявляється в ситуаціях, які моделюють стосунки «дитина-дорослий», значно нижчий рівень тривожності в рисунках, що моделюють стосунки «дитина-дитина».
Показано, що казка, є ефективним методом психолого-педагогічного впливу на емоційну сферу дошкільників та може продуктивно впливати на емоційний інтелект та тривожність дітей дошкільного віку. У процесі сприйняття казки дитина пізнає певний її сенс, який доступний тільки їй.
Доведено позитивний вплив казки на рівень тривожності, емоційного інтелекту, самопочуття, настрою та активності дошкільників. Розкрито особливості рівня розвитку емоційної сфери дошкільника, їх мислення, мовлення та пізнавальних процесів.
Ключові слова: казка, емоції, емоційний інтелект, дошкільники, розвиток.
Посилання
Андреева И. Н. Эмоциональный и социальный интеллект: исследование феноменов. Вопросы психологии. 2006. №3. С. 7886.
Выготский Л. С. Психология. М.: Эксмо-Пресс, 2000. 1008 с.
Данилина Т. А. В мире детских эмоций. М.: Айрис-пресс, 2007. 310 с.
Ермолаева М. В. Психология развития: Методическое пособие для студентов заочной и дистанционной форм обучения. 2-е изд. М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2003. 376 с.
Эльконин Б. Д. Психология развития: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2001. 144 с.
Якобсон П. М. Психология чувств и мотивации. М.: Институт практической психологии, 2008. 304 с.
Янкина Е. И. Эмоции в развитии интеллекта ребенка дошкольного возраста. Тезисы научно-практической конференции «Ананьевские чтения – 1999». Под ред. А. А. Крылова. СПб.: Издательство С.-Петербургского университета, 1999. 264 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права Creative Commons
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).