ПРОЕКТИВНІ ТЕХНІКИ ЯК МЕТОД ВСЕБІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Світлана Петрівна Байда Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0002-7807-1234
  • Інна Василівна Чамлай магістрантка факультету соціальної та психологічної освіти, Україна

Ключові слова:

проекція, підсвідомість, проективні техніки, психодіагностичне дослідження, особистість

Анотація

Нині у сучасних психологічних дослідженнях використовується низка численних методів діагностики особистості. Здебільшого вони направлені на дослідження певної специфічної сфери психіки. Але часто перед дослідником стоїть завдання аналізу особистості в цілому. В такому випадку, незручним буде використання методів із певною специфічною спрямованістю. Доцільним, на разі, стане використання проективних технік, які мають змогу надати інформацію не лише одразу про декілька сфер, що цікавлять дослідника, а також, про емоційний стан досліджуваного, його переживання та неусвідомлювані потяги.

Метою статті є теоретичне обґрунтування та емпірична перевірка ефективності використання проективних технік у психодіагностичних дослідженнях.

Методи дослідження: теоретичні – аналіз та узагальнення відповідної психолого-педагогічної літератури; емпіричні – проективні техніки: «Намалюй людину», «Малюнок сімʼї», «Будинок-дерево-людина», «Людина під дощем»,  «Кактус», «Піктограми».

На основі аналізу наукових джерел, проективні техніки визначаємо, як групу методик діагностики особистості, що характеризуються ціліснім  дослідженням респондента, а не окремих сфер його психіки. Основні види проективних технік: методики структурування, конструювання, інтерпретації, доповнення, катарсису, імпресії та графічні методики.

Під час  емпіричного дослідження було проведено різного роду проективні техніки, що дозволило зробити висновок про різнобічність їх діагностичного інструментарію, а також доцільність використання для отримання найбільш повної інформації про особистість. В ході проведення дослідження нами було одержано інформацію про такі дані, як уявлення особистості про себе, рівень тривожності, агресивності, статево-рольова ідентичність, інтелект, особливості внутрішньо-сімейних відносин, оцінка сфери взаємин з навколишнім світом, тип реагування на стресові ситуації, рівень самооцінки, емоційно-особистісна сфера, успішність опосередкованого запамʼятовування, рівень процесів узагальнення та відволікання.

Біографії авторів

Світлана Петрівна Байда, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидат психологічний наук

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Інна Василівна Чамлай, магістрантка факультету соціальної та психологічної освіти

магістрантка факультету соціальної та психологічної освіти

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Посилання

Головкова Н. О. Символічна інтерпретація проективної експресивної продукції. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. 2016. Вип. 5(1). С. 55-60.

Максименко Ю., Фурман А. Майбутнє проективних методик: рефлексія прихованих можливостей. Психологія і суспільство. 2017. №3. С. 51-58.

Подвальна Н. В. Проективне малювання як спосіб консультативного діалогу. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія". Сер. : Педагогіка. 2010. Т. 144, Вип. 131. С. 106-109.

Скнар О. М. Досвід використання проективної методики незавершених речень для вивчення громадянської та національної самоідентифікації молоді. URL: http://lib.iitta.gov.ua/708612/1/Sknar-nez-rech.pdf. (дата звернення: 4.09. 2019)

Хлівна О.М. Психологічні тенденції використання проективних методів в сучасній практичній психології. Вісник Одеського національного університету. Психологія. 2012. Т. 17, Вип. 8. С. 439-445.

##submission.downloads##

Як цитувати

Байда, С. П., & Чамлай, І. В. (2020). ПРОЕКТИВНІ ТЕХНІКИ ЯК МЕТОД ВСЕБІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБИСТОСТІ. Психологічний журнал, (3). вилучено із http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/195937

Номер

Розділ

Статті