ВПЛИВ ПОВІДОМЛЕНЬ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ НА ПСИХОЕМОЦІЙНИЙ СТАН НАСЕЛЕННЯ

Автор(и)

  • Наталія Потапчук старший науковий співробітник науково-організаційного відділу Національної академії Державної прикордонної служби України ім. Б.Хмельницького, Україна

Ключові слова:

засоби масової комунікації, виникнення та поширення чуток, надзвичайна ситуація

Анотація

У статті розглянуто проблеми впливу засобів масової інформації на формування масової свідомості під час виникнення надзвичайних ситуацій. Виділено функції засобів масової інформації (ЗМІ): комунікативну, інформаційну, безпосередньо-організаційну, ідеологічну, культурно-просвітницьку, утилітарну, рекреативну. Охарактеризовано групи ЗМІ (друковані, аудіовізуальні, інформаційні служби). Представлено проблему довіри населення до засобів масової інформації.

Визначено роль засобів масової інформації в утворенні та поширенні чуток в екстремальних умовах. Виділено умови формування чуток (наявність предметної інформації та канал передачі). Окреслено форми впливу ЗМІ на громадську думку. Розкрито основні чинники виникнення та поширення чуток в умовах надзвичайних ситуацій (НС).

Проведено аналіз назв публікацій та визначено вплив засобів масової інформації на психологічний, емоційний та соціальний стан людини.

Біографія автора

Наталія Потапчук, старший науковий співробітник науково-організаційного відділу Національної академії Державної прикордонної служби України ім. Б.Хмельницького

доктор психологічних наук,

старший науковий співробітник

науково-організаційного відділу

Національної академії Державної прикордонної

служби України ім. Б.Хмельницького

Посилання

ЛІТЕРАТУРА

Брайант Д., Томпсон С. Основы воздействия СМИ : перев. с англ. М. : Вильямс, 2004. 432 с.

Житарюк М. Г. Теорії та моделі масової інформації (масова комунікація). Львів, 2015. 220 с.

Коваль А. Ш. Психологічні аспекти впливу засобів масової комунікації на свідомість громадян: безпека та збиток. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. Серія: психологія. Одеса, 2015. №11–12. С. 56–60.

Назаров М. М. Массовая коммуникация в современном мире: методология анализа и практика исследований. М. : УРСС, 1999. 239 с.

Різун В. В. Теорія масової комунікації : підручник для студентів галузі журналістика та інформація. К. : Просвіта, 2008. 260 с.

Лизанчук В. Феномен невмирущості нації. Наукові записки Академії наук вищої школи України. К., 2004. Вип. 6. С. 74–81.

Про інформацію : Закон України від 13.01.2011 № 2938-VI. Відомості Верховної Ради України. К., 2011. № 32. Ст. 313. URL : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2938-17.

Carson Th. L., Wokutch R. E., Cox J. E. An ethical analysis of dйception in advertising. Contemporary moral controversies in business. N. Y., 1989. P. 66–69.

Каверіна А. С. Довіра до конвергентних медіа в Україні : дис. ... канд. соціол. наук : 22.00.04. Харків : Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2017. 199 с.

Бальцій Н. Маніпулятивні технології у системі формування громадської думки українського суспільства. Актуальні проблеми міжнародних відносин : зб. наук. праць Інституту міжнар. відносин КНУ ім. Т. Шевченка, 2010. Вип. 88 (Ч. І). С. 230–235.

Бервенова О. В. Компенсаторные ресурсы средств массовой информации в чрезвычайных ситуациях : дисс. ... канд. полит. наук : 10.01.10. М., 2007. 136 с.

Оніщенко Н. В. Вплив засобів масової інформації на постраждалих в умовах надзвичайної ситуації. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Психологічні науки : електрон. наук. фахове вид. 2012. Вип. 1. URL : http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/-cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I2BN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Vnadps_2012_1_37.pdf.

Погорелов С. В. Засоби масової інформації як чинник соціального управління в умовах надзвичайної ситуації. Проблеми екстремальної та кризової психології : зб. наук. праць. Х. : НУЦЗУ, 2011. Вип. 10. С. 108–115.

Миронець С. М. До проблеми психологічної адаптації фахівців зведених рятувальних загонів. Проблеми екстремальної та кризової психології : зб. наук. праць. Харків : НУЦЗУ, 2010. Вип.8. С. 18–25.

Різун В. В. Теорія масової комунікації : підручник для студентів галузі журналістика та інформація. К. : Просвіта, 2008. 260 с.

Орбан-Лембик Л. Е. Чутки як соціально-психологічне явище. Соціальна психологія : наук. журнал. 2004. № 3 (5). C. 47–62.

Щедровицкая М. Про важливість чуток за умов диктатури ЗМІ. Повідомлення : журнал. 2012. № 3. С. 14–16.

Потапчук Н. Д. Робота засобів масової інформації як чинник виникнення та поширення чуток в умовах надзвичайних ситуацій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки» : зб. наук. праць. Херсон, 2015. Вип. 4. С. 36–40.

Юрченко В. М. Теоретико-методологічні засади дослідження психічних станів людини : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.01. К. : Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПНУ, 2009. 452 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Потапчук, Н. (2020). ВПЛИВ ПОВІДОМЛЕНЬ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ НА ПСИХОЕМОЦІЙНИЙ СТАН НАСЕЛЕННЯ. Психологічний журнал, (3). вилучено із http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/195928

Номер

Розділ

Статті