ВПЛИВ ПОВІДОМЛЕНЬ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ НА ПСИХОЕМОЦІЙНИЙ СТАН НАСЕЛЕННЯ
Ключові слова:
засоби масової комунікації, виникнення та поширення чуток, надзвичайна ситуаціяАнотація
У статті розглянуто проблеми впливу засобів масової інформації на формування масової свідомості під час виникнення надзвичайних ситуацій. Виділено функції засобів масової інформації (ЗМІ): комунікативну, інформаційну, безпосередньо-організаційну, ідеологічну, культурно-просвітницьку, утилітарну, рекреативну. Охарактеризовано групи ЗМІ (друковані, аудіовізуальні, інформаційні служби). Представлено проблему довіри населення до засобів масової інформації.
Визначено роль засобів масової інформації в утворенні та поширенні чуток в екстремальних умовах. Виділено умови формування чуток (наявність предметної інформації та канал передачі). Окреслено форми впливу ЗМІ на громадську думку. Розкрито основні чинники виникнення та поширення чуток в умовах надзвичайних ситуацій (НС).
Проведено аналіз назв публікацій та визначено вплив засобів масової інформації на психологічний, емоційний та соціальний стан людини.
Посилання
ЛІТЕРАТУРА
Брайант Д., Томпсон С. Основы воздействия СМИ : перев. с англ. М. : Вильямс, 2004. 432 с.
Житарюк М. Г. Теорії та моделі масової інформації (масова комунікація). Львів, 2015. 220 с.
Коваль А. Ш. Психологічні аспекти впливу засобів масової комунікації на свідомість громадян: безпека та збиток. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. Серія: психологія. Одеса, 2015. №11–12. С. 56–60.
Назаров М. М. Массовая коммуникация в современном мире: методология анализа и практика исследований. М. : УРСС, 1999. 239 с.
Різун В. В. Теорія масової комунікації : підручник для студентів галузі журналістика та інформація. К. : Просвіта, 2008. 260 с.
Лизанчук В. Феномен невмирущості нації. Наукові записки Академії наук вищої школи України. К., 2004. Вип. 6. С. 74–81.
Про інформацію : Закон України від 13.01.2011 № 2938-VI. Відомості Верховної Ради України. К., 2011. № 32. Ст. 313. URL : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2938-17.
Carson Th. L., Wokutch R. E., Cox J. E. An ethical analysis of dйception in advertising. Contemporary moral controversies in business. N. Y., 1989. P. 66–69.
Каверіна А. С. Довіра до конвергентних медіа в Україні : дис. ... канд. соціол. наук : 22.00.04. Харків : Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2017. 199 с.
Бальцій Н. Маніпулятивні технології у системі формування громадської думки українського суспільства. Актуальні проблеми міжнародних відносин : зб. наук. праць Інституту міжнар. відносин КНУ ім. Т. Шевченка, 2010. Вип. 88 (Ч. І). С. 230–235.
Бервенова О. В. Компенсаторные ресурсы средств массовой информации в чрезвычайных ситуациях : дисс. ... канд. полит. наук : 10.01.10. М., 2007. 136 с.
Оніщенко Н. В. Вплив засобів масової інформації на постраждалих в умовах надзвичайної ситуації. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Психологічні науки : електрон. наук. фахове вид. 2012. Вип. 1. URL : http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/-cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I2BN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Vnadps_2012_1_37.pdf.
Погорелов С. В. Засоби масової інформації як чинник соціального управління в умовах надзвичайної ситуації. Проблеми екстремальної та кризової психології : зб. наук. праць. Х. : НУЦЗУ, 2011. Вип. 10. С. 108–115.
Миронець С. М. До проблеми психологічної адаптації фахівців зведених рятувальних загонів. Проблеми екстремальної та кризової психології : зб. наук. праць. Харків : НУЦЗУ, 2010. Вип.8. С. 18–25.
Різун В. В. Теорія масової комунікації : підручник для студентів галузі журналістика та інформація. К. : Просвіта, 2008. 260 с.
Орбан-Лембик Л. Е. Чутки як соціально-психологічне явище. Соціальна психологія : наук. журнал. 2004. № 3 (5). C. 47–62.
Щедровицкая М. Про важливість чуток за умов диктатури ЗМІ. Повідомлення : журнал. 2012. № 3. С. 14–16.
Потапчук Н. Д. Робота засобів масової інформації як чинник виникнення та поширення чуток в умовах надзвичайних ситуацій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки» : зб. наук. праць. Херсон, 2015. Вип. 4. С. 36–40.
Юрченко В. М. Теоретико-методологічні засади дослідження психічних станів людини : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.01. К. : Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПНУ, 2009. 452 с.
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права Creative Commons
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).