Психологічний журнал http://psyj.udpu.edu.ua/ <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">"Психологічний журнал" внесено до категорії "Б" Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття ступеня доктора наук та доктора філософії (спеціальності С4 Психологія). Наказ МОН України від 24.04.2024 року № 582. </span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Засновником науково-практичного «Психологічного журналу» є Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. </span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Реєстрація суб'єкта у сфері медіа від 28.12.2023 № 1982. Ідентифікатор медіа: R30-02365.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Журналу присвоєно Міжнародний стандартний серійний номер (International Standard Serial Number) – ISSN 2617-2100 (від 13 липня 2018 року).</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">В «Психологічному журналі» публікуються результати досліджень вітчизняних та закордонних фахівців, які відображають інноваційні науково-прикладні напрямки з галузей психології.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Мови видання: українська, англійська; сфера розповсюдження: загальнодержавна.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Програмна мета: узагальнення теоретичних та практичних знань у галузі психології, розкриття впливу психології на освіту, публікація матеріалів за всіма напрямками наукових досягнень у психології.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Категорія читачів: фахівці в різних галузях психології, науково-педагогічні та наукові працівники, творчі вчителі, докторанти, аспіранти, здобувачі психологічних факультетів закладів вищої освіти.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Основні напрямки діяльності: публікація матеріалів вітчизняних та зарубіжних науковців з актуальних проблем психології, ініціювання дискусій з психологічних знань серед науковців, викладачів закладів вищої освіти, докторантів, аспірантів, творчих вчителів.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Основна тематика видання:</span></span></p> <ul> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Загальна психологія, історія психології</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Педагогічна та вікова психологія</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Соціальна психологія</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Психодіагностика, психологічне консультування</span></span></li> </ul> <p><strong><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Журнал зареєстрований, реферується та індексується в наступних репозитаріях та пошукових системах:</span></span></strong></p> <ul> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Індекс Коперника (</span></span><a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=69372"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Іndexcopernicus</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;"> );</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Google Scholar (США) (</span></span><a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=uk&amp;user=4FfHhwcAAAAJ&amp;view_op=list_works&amp;gmla=AKKJWFcU3tENXab09x8ie60o1Pfg0q-EenAzhT4hWup5kUyrkafS-_D_9zVRUcYNk79mtsxKMQ9ucMz6sVUNYrX2XDzuQrpMq6eXcqNj2bfaRw"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Гугл Академія)</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;"> ;</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Українська науково-освітня мережа УРАН (</span></span><a href="http://psyj.udpu.edu.ua/"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">УРАН</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">);</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського (</span></span><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=JRN&amp;P21DBN=JRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=fullwebr&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=I=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=%D0%96101722"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Національна бібліотека України</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">)</span></span></li> </ul> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Періодичність видання – 2 рази на рік, обсяг – до 12 д.а., формат видання – А4.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Вид видання за цільовим призначенням: наукове.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">З вимогами до оформлення статей можна ознайомитися на сайті журналу в рубриці «вимоги до публікації».</span></span></p> <p>Статті прий маються до розгляду редколегією до 1 квітня та 1 жовтня поточного року. Публікація в "Психологічному журналі" становить 1000 грн за 12 сторінок тексту, кожна наступна сторніка - 50 грн. Паперовий примірник журналу замовляється додатково, вартість - 200 грн. </p> <p>Оплата статті здійснюється тільки після схвалення редакційною колегією та результатів перевірки на плагіат. </p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Контакти редакції журналу 20301. м. Умань, вул. Садова 28, кафедра психології (ауд. №317). Телефон: 0635787430 e-mail: <a class="readmsg__head-contact main" href="https://mail.ukr.net/desktop#sendmsg/f=to=fTmDvzmRJ4v7FhDMEuRwthVe" data-email="245440ss@gmail.com" data-name="Alex Aleks">245440ss@gmail.com</a></span></span><a href="mailto:grineva-n@ukr.net."><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">.</span></span></a></p> uk-UA <div id="journalInfo"><h3>Положення про авторські права Creative Commons</h3><br /><h4>1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ</h4><br />Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<br /><br /><ol type="a"><ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.</li></ol></ol><br /><ol type="a"><ol type="a"><li>Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.</li></ol></ol><br /><ol type="a"><ol type="a"><li>Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).</li></ol></ol><br /><br /><br /><h4>Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою</h4><br />Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<br /><br /><ol type="a"><ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.</li></ol></ol><br /><ol type="a"><ol type="a"><li>Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.</li></ol></ol><br /><ol type="a"><ol type="a"><li>Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).</li></ol></ol><br /><p> </p></div><br /><br /><div id="pageFooter">ISSN: 2617-2100</div> 245440ss@gmail.com (Hrynova Nataliia Vyacheslavivna) grineva-n@ukr.net (Hrynova Nataliia Vyacheslavivna) вт, 06 тра 2025 11:16:42 +0300 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Вплив ефекту онлайн-розторможування на формування віртуальної ідентичності особистості http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328723 <p><em>Еволюція суспільства зумовлена розвитком інформаційно-комунікаційних технологій, що трансформують соціальну реальність, комунікаційні процеси та ідентичність особистості. Цифрові платформи сприяють формуванню віртуальної ідентичності, де традиційні соціальні зв’язки поступаються новим онлайн-ролям.</em> <em>У статті аналізується вплив ефекту онлайн-розторможування на цей процес, зокрема роль психологічних захистів та ризиків зміни самооцінки, соціальних зв’язків і адаптації особистості у цифровому середовищі.</em></p> Людмила Бондаревська, Тетяна Горобець, Лариса Саленкова Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328723 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Стресостійкість як складник успішного розвитку працівників сфери маркетингу http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328724 <p><em>В статті проаналізовано та здійснено порівняльний аналіз наукових підходів до проблеми стресостійкості особистості та особливості, що впливають на її формування в системі психологічного забезпечення. Обґрунтовано доцільність використання системи заходів психологічного забезпечення стресостійкості працівників сфери маркетингу. Розкрито біологічні, соціальні, вікові передумови формування EQ, яка включає п’ять ключових основ, що його характеризують: саморегуляція, самопізнання, мотивація,&nbsp; соціальні навики, емпатія. </em></p> Людмила Вербицька Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328724 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Методологічні основи сучасних психологічних досліджень: міждисциплінарний підхід http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328726 <p><em>У статті розглядаються методологічні основи сучасних психологічних досліджень, акцентуючи увагу на важливості міждисциплінарного підходу в психолого-наукових розробках. Автори аналізують ключові принципи, методи та стратегії, що використовуються в психології, а також зосереджуються на необхідності інтеграції різних дисциплін для досягнення більш глибоких та комплексних результатів. Міждисциплінарний підхід дозволяє врахувати різноманітні аспекти людської психіки, взаємодії особистості та навколишнього середовища, що відкриває нові перспективи для розвитку психологічних теорій та практик. Стаття підкреслює важливість синергії психології з іншими науками, такими як нейробіологія, соціологія, філософія та медицина, що сприяє більш всебічному вивченню психічних процесів і поведінки. </em></p> Любов Драгола Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328726 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Глибинне пізнання метафоричності символіки посуду (чашки, келихи, вази) http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328728 <p><em>Стаття присвячена глибинному пізнанню метафоричності символіки посуду (чашки, келихи, вази тощо) у психосеміотичному контексті. Метою дослідження є визначення та аналіз символічного значення цих предметів у формуванні колективного несвідомого.</em> <em>Методи дослідження включають семантичний аналіз, структурно-семіотичний підхід, порівняльний аналіз та психоаналітичну інтерпретацію архетипів. </em><em>Одержані результати засвідчують, що символіка посуду відображає наповнення, духовне перетворення, взаємодію та гармонію. Їхня метафоричність широко використовується у психології, зокрема в арт-терапії, психодіагностиці та психокорекції.</em></p> Світлана Манжара Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328728 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Самоефективність: когнітивні та афективні аспекти феномену http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328729 <p><em>У статті, на основі аналізу зарубіжних джерел, проаналізовано сутність поняття самоефективність. Стаття не є систематичним оглядом емпіричного дослідження самоефективності; натомість її мета полягає в тому, щоб описати природу та структуру досліджуваного поняття. Проаналізовано історичний розвиток поняття самоефективності, починаючи з теорії соціального навчання А.&nbsp;Бандури, та розглянуто ключові характеристики цього феномену, зокрема когнітивні та афективні процеси, локус контролю, а також вплив соціального досвіду на формування самоефективності. Аналіз дозволяє чіткіше усвідомити значення самоефективності у психологічній практиці та дослідницькій сфері.</em></p> Юлія Сіденко Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328729 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Взаємозв’язок умовних цінностей та внутрішньоособистісного конфлікту у контексті глибинної психології http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328732 <p><em>У статті проаналізовано психологічну сутність феномена умовних цінностей та визначено глибинно-психологічні чинники їхнього формування. Продемонстровано взаємозв’язок між умовними цінностями, механізмами психологічного захисту та внутрішніми суперечностями психіки, що обумовлюють виникнення&nbsp; внутрішньоособистісного конфлікту. Розглянуто вплив умовних цінностей на формування ідеалізованого образу «Я» особистості, а також виявлено їхній зв’язок із нормативними цінностями. Обґрунтовано, що внутрішні суперечності психіки беруть свій початок у ранньому віці, коли на їх формування впливають умовні цінності, ідеалізоване уявлення про «Я» та механізми психологічного захисту, що визначають зміст передсвідомого.</em></p> Олена Стасько Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328732 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Особистісні ресурси та інформаційно-технологічні засоби залучення вчителем учнів у навчальний процес http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328733 <p><em>Статтю присвячено виявленню особистісних ресурсів та інформаційно-технологічних засобів вчителя і показників залученості учнів до навчального процесу Ресурсний конструкт «залученість </em>–<em> залучення </em>–<em> залученість» педагога як стан і як процес</em> –<em> конкретні дії педагога, спрямовані на залучення учнів у навчальний процес і полісуб'єктну спільноту «вчитель </em>–<em> учень». Залученість до навчання </em>–<em> це ступінь активної участі учнів в усьому, що пов'язано з освоєнням освітньої програми. Залучення </em>–<em> це конкретні дії, які роблять педагоги для того, щоб підвищити ступінь залученості учнів. Вчитель повинен не лише володіти особистісними ресурсами, а й інформаційно-технологічними засобами щодо залучення учнів до навчального процесу. Спеціально розроблені програми, тренінги, ділові ігри, інтегровані в освітній процес школи, дали позитивний результат щодо залученості</em>–<em>залучення до освітнього процесу вчителів та учнів, що дозволяє їх рекомендувати для широкого впровадження.</em></p> Ірина Вахоцька, Ірина Якимчук Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328733 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Чинники формування інформаційної культури сучасного студентства http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328735 <p><em>У статті розкриті основні чинники формування інформаційної культури сучасного студентства. Здійснено їх групування на чинники, що діють із середини особистості, та ті, що впливають із зовнішньої реальності. Подано ключові компетентності, які повинні надаватися закладами вищої освіти з метою формування інформаційної культури молоді. Визначено основні компоненти інформаційної свідомості сучасних студентів, зокрема медіаграмотність, яка є важливим інструментом протистояння інформаційній війні, яку проводить росія в межах повномасштабного вторгнення в Україну. Сформовано вимоги для розвитку медіаграмотності.</em></p> Світлана Діхтяренко, Анна Татарова Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328735 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Методи арт-терапії у роботі з дітьми та дорослими, які пережили психотравмуючу ситуацію http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328737 <p><em>У статті розкрито особливості методу терапії мистецтвом, її завдання, функції та механізми. Описано можливості арт-терапії у діагностиці та терапії психоемоційного стану особистості. Проаналізовано, що методи арт-терапії спрямовані на нормалізацію психічного стану особистості, яка пережила психотравмуючу ситуацію. Описано психологічні особливості розвитку особистості на різних вікових етапах та наголошено на необхіності піклування про ментальне здоров’я. </em></p> Ілона Калашник, Ірина Сірик Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328737 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Особистісні ресурси суб’єктивного благополуччя учнів http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328739 <p><em>Представлено результати емпіричного дослідження у межах актуальної проблеми пошуку особистісних ресурсів суб</em><em>’</em><em>єктивного благополуччя школярів. Усвідомлена самореґуляція та шкільна залученість є значущими особистісними ресурсами суб</em><em>’</em><em>єктивного благополуччя учнів підліткового віку в період навчання у середніх і старших класах школи. Загальний рівень розвитку усвідомленої саморегуляції опосередковує вплив залученості на суб</em><em>’</em><em>єктивне благополуччя школярів. Цей результат робить значущий внесок у розуміння того, що регуляторні компетенції не лише забезпечують успішність навчання, а й позиціонуються як дієві ресурси благополуччя підлітків.</em></p> Олександр Кобець, Лариса Данилевич Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328739 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Про взаємозв’язок між психологічним благополуччям і мотивацією учіння у молодших школярів http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328740 <p><em>У статті представлено дані про психологічне благополуччя дітей молодшого шкільного віку із різними типами мотивації учіння. Встановлено позитивні зв</em><em>’</em><em>язки психологічного благополуччя та компонентів його структури із внутрішньою мотивацією учіння, негативні </em>–<em> із зовнішньою мотивацією учіння. Показано, що для молодших школярів із високим рівнем психологічного благополуччя характерними є пізнавальна мотивація, мотивація саморозвитку, усвідомлення значущості навчальної діяльності для себе, але при цьому </em>–<em> орієнтація на високу успішність. При низькому рівні психологічного благополуччя у дітей яскраво виражена зовнішня мотивація учіння, що відображає насамперед вимоги вчителя, суб</em><em>’</em><em>єктивне сприйняття труднощів у навчанні, негативне ставлення до навчання, мотивація дошкільного типу з її гедоністичною спрямованістю.</em></p> Людмила Мороз, Георгій Дубровинський Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328740 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Про зв’язок мотивації учіння та емоційного вигорання у студентів: гендерний аспект http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328741 <p><em>Представлено результати дослідження зв'язку мотивації учіння та вигорання. У дослідженні профілі мотивації зіставлено із профілями вигорання і переживань у навчанні: студенти з найвищими показниками внутрішньої мотивації учіння, але різним рівнем мотивації самоповаги показали або відсутність ознак вигоряння, або помітне емоційне виснаження при високій осмисленості діяльності в обох випадках; більш схильними до вигоряння виявилися студенти із перевагою зовнішньої мотивації, показавши високий рівень емоційного виснаження на тлі середнього рівня самопочуття. Подібна картина була отримана в обох вибірках.</em></p> Сергій Ольховецький, Владислав Ольховецький Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328741 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Профайлінг поведінкових стереотипів як основа стратегій психологічної допомоги підліткам із девіантною поведінкою http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328743 <p><em>Дослідження присвячено профайлінгу поведінкових стереотипів підлітків із девіантною поведінкою, що є важливим інструментом у розробці ефективних стратегій психологічної допомоги. Аналіз соціально-психологічних механізмів формування поведінкових стереотипів дозволив виділити ключові патерни, такі як </em><em>«</em><em>успіх через агресію</em><em>»</em><em> та </em><em>«</em><em>ігнорування правил</em><em>»</em><em>. Результати показали, що врахування індивідуальних стереотипів сприяє створенню персоналізованих підходів до роботи з підлітками, знижуючи ризики повторної девіації. У статті пропонуються практичні рекомендації для батьків, педагогів і психологів, які прагнуть ефективно підтримувати підлітків у процесі соціалізації.</em></p> Анжела Бабаджанова, Віталій Шимко Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328743 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Підтримка ментального здоров’я молоді: україно-литовський молодіжний обмін http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328745 <p><em>У статті висвітлено досвід з реалізації підтримки ментального здоров’я молоді під час </em><em>проєкту «Соціально-психологічна підтримка ментального здоров’я молоді в громадах Литви і України» за фінансової підтримки Міністерства молоді та спорту України у межах здійснення обмінів молоддю України та Литви у 2024 році. Мета проєкту полягала у аналізі та порівнянні практики соціально-психологічної підтримки ментального здоровʼя молоді у громадах Литви та України, визначити ефективні підходи та методи, а також розробити рекомендації щодо їх впровадження для покращення психічного благополуччя молодих людей в обох країнах.</em></p> Оксана Кравченко Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328745 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Вивчення теоретичних моделей соціально-психологічної адаптації та їх застосування до важкопоранених комбатантів http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328746 <p><em>Стаття присвячена дослідженню теоретичних моделей соціально-психологічної адаптації та їхнього застосування до важкопоранених комбатантів. Визначено, що адаптація – це багатовимірний процес, який охоплює фізичні, емоційні та соціальні зміни, необхідні для успішного пристосування до нових умов життя після бойових дій. Аналізуються основні теоретичні підходи до адаптації, які використовуються в роботі з пораненими військовими. Наведено можливі ситуації застосування моделей соціально-психологічної адаптації для важкопоранених комбатантів.</em></p> Світлана Петреченко Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328746 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Міжособистісний конфлікт в освітньому середовищі як об’єкт наукового дослідження http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328749 <p>&nbsp;</p> <p><em>В статті висвітлені теоретичні та методологічні засади дослідження міжособистісного конфлікту в освітньому середовищі. Розкрито причини та фактори його виникнення, з'ясовано основні види міжособистісного конфлікту та проаналізовано відношення сторін конфлікту. В дослідженні обгрунтовано методи емпіричного дослідження міжособистісного конфлітку, відповідно до здійсненого соціально-психологічного аналізу учасників конфліктної ситуації в освітньому середовищі. Отримані результати дослідження можуть бути використані для психолгічного дослідження з ціллю здобуття необхідних для профілактичних чи корекційних заходів, психологічного супроводу здобувачів освіти.</em></p> Сергій Табаченко Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328749 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Розвиток психологічної стійкості суб’єкта у процесі групової психокорекції за методом активного соціально-психологічного пізнання http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328751 <p><em>У статті розкрито можливості групової психокорекційної роботи за методом активного соціально-психологічного пізнання (АСПП) для розвитку психологічної стійкості суб’єкта. Здійснено аналіз багаторічних теоретичних та емпіричних напрацювань автора методу професора Т. Яценко, що і дозволило констатувати дієвість методу для формування та розвитку ряду особистісних властивостей, які виступають підґрунтям психологічної стійкості особистості. Наголошено на значущості нівелювання чи послаблення деструктивних тенденцій психіки суб’єкта, породжуваних особистісною проблемою у контексті вивільнення особистісного потенціалу, що і підвищить його психологічну стійкість.</em></p> Тамара Білуха, Олександра Педченко Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328751 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300 Дослідження особливостей соціальної адаптації молоді України в умовах сьогодення http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328874 <p><em>Стаття присвячена дослідженню особливості соціальної та психологічної адаптації української молоді&nbsp;в умовах сучасності, що характеризується кризовими ситуаціями та глобалізацією. Акцентується увага на важливості цього процесу для формування особистості та її взаємодії з суспільством. Проведено&nbsp;емпіричне дослідження засвідчило рівень тривожності, адаптованості, самоприйняття та прийняття інших&nbsp;у здобувачів вищої освіти. Результати показали, що хоча більшість досліджуваних мають низький рівень реактивної тривожності та середній рівень особистісної тривожності,&nbsp;значна частина стикається з помірною особистісною тривогою та труднощами в адаптації. Дослідження підкреслює&nbsp;тісний зв’язок між соціально-психологічною адаптацією, психологічним здоров’ям та успішною самореалізацією.</em></p> Тетяна Перепелюк, Наталія Гриньова Авторське право (c) 2025 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/328874 вт, 06 тра 2025 00:00:00 +0300