Психологічний журнал http://psyj.udpu.edu.ua/ <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">"Психологічний журнал" внесено до категорії "Б" Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття ступеня доктора наук та доктора філософії (спеціальності: 053 Психологія). Наказ МОН України від 24.04.2024 року № 582. </span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Засновником науково-практичного «Психологічного журналу» є Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. </span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Реєстрація суб'єкта у сфері медіа від 28.12.2023 № 1982. Ідентифікатор медіа: R30-02365.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Журналу присвоєно Міжнародний стандартний серійний номер (International Standard Serial Number) – ISSN 2617-2100 (від 13 липня 2018 року).</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">В «Психологічному журналі» публікуються результати досліджень вітчизняних та закордонних фахівців, які відображають інноваційні науково-прикладні напрямки з галузей психології.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Мови видання: українська, англійська; сфера розповсюдження: загальнодержавна.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Програмна мета: узагальнення теоретичних та практичних знань у галузі психології, розкриття впливу психології на освіту, публікація матеріалів за всіма напрямками наукових досягнень у психології.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Категорія читачів: фахівці в різних галузях психології, науково-педагогічні та наукові працівники, творчі вчителі, докторанти, аспіранти, здобувачі психологічних факультетів закладів вищої освіти.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Основні напрямки діяльності: публікація матеріалів вітчизняних та зарубіжних науковців з актуальних проблем психології, ініціювання дискусій з психологічних знань серед науковців, викладачів закладів вищої освіти, докторантів, аспірантів, творчих вчителів.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Основна тематика видання:</span></span></p> <ul> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Загальна психологія, історія психології</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Педагогічна та вікова психологія</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Соціальна психологія</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Психодіагностика, психологічне консультування</span></span></li> </ul> <p><strong><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Журнал зареєстрований, реферується та індексується в наступних репозитаріях та пошукових системах:</span></span></strong></p> <ul> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Індекс Коперника (</span></span><a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=69372"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Іndexcopernicus</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;"> );</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Google Scholar (США) (</span></span><a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=uk&amp;user=4FfHhwcAAAAJ&amp;view_op=list_works&amp;gmla=AKKJWFcU3tENXab09x8ie60o1Pfg0q-EenAzhT4hWup5kUyrkafS-_D_9zVRUcYNk79mtsxKMQ9ucMz6sVUNYrX2XDzuQrpMq6eXcqNj2bfaRw"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Гугл Академія)</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;"> ;</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Українська науково-освітня мережа УРАН (</span></span><a href="http://psyj.udpu.edu.ua/"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">УРАН</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">);</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського (</span></span><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=JRN&amp;P21DBN=JRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=fullwebr&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=I=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=%D0%96101722"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Національна бібліотека України</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">)</span></span></li> </ul> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Періодичність видання – 2 рази на рік, обсяг – до 12 д.а., формат видання – А4.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Вид видання за цільовим призначенням: наукове.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">З вимогами до оформлення статей можна ознайомитися на сайті журналу в рубриці «вимоги до публікації».</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Контакти редакції журналу 20301. м. Умань, вул. Садова 28, кафедра психології (ауд. №317). Телефон: 0635787430 e-mail: </span></span><a href="mailto:psiholudpu@ukr.net"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">psiholudpu@ukr.net</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;"> або </span></span><a href="mailto:grineva-n@ukr.net."><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">grineva-n@ukr.net.</span></span></a></p> uk-UA <div id="journalInfo"><h3>Положення про авторські права Creative Commons</h3><br /><h4>1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ</h4><br />Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<br /><br /><ol type="a"><ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.</li></ol></ol><br /><ol type="a"><ol type="a"><li>Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.</li></ol></ol><br /><ol type="a"><ol type="a"><li>Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).</li></ol></ol><br /><br /><br /><h4>Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою</h4><br />Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<br /><br /><ol type="a"><ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.</li></ol></ol><br /><ol type="a"><ol type="a"><li>Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.</li></ol></ol><br /><ol type="a"><ol type="a"><li>Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).</li></ol></ol><br /><p> </p></div><br /><br /><div id="pageFooter">ISSN: 2617-2100</div> grineva-n@ukr.net (Hrynova Nataliia Vyacheslavivna) grineva-n@ukr.net (Hrynova Nataliia Vyacheslavivna) Thu, 28 Dec 2023 00:00:00 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Психологічні особливості категоріальної структури професійної свідомості викладачів http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298388 <p><strong>&nbsp;</strong><em>У статті розглядається проблема категоріальної структури професійної свідомості викладачів. Описане поняття категоріальної структури професійної свідомості викладачів та розроблена її модель. Розкрита проблема професійної свідомості викладачів, її структура. Запроваджені компоненти розвитку професійної свідомості викладачів: когнітивний; емоційно-вольовий; мотиваційно-ціннісний; комунікативний; психологічний; самовідношення; інноваційна рефлексія. Це основні компоненти, які впливають на розвиток категоріальної структури професійної свідомості викладачів, що є актуально для сучасної вищої школи.</em></p> Ольга Гульбс, Валерій Лантух Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298388 Mon, 12 Feb 2024 00:00:00 +0200 Дослідження стану активного відпочинку молоді: соціальний та психологічний аспект http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298389 <p><em>У статті здійснено спробу проаналізувати новий підхід до розуміння потреби особистості в активному відпочинку. Здійснено аналіз даних соціологічного опитування,</em><em> виконаного незалежним аналітичним центром Cedos, що працює над питаннями соціального розвитку з 2010 року. </em><em>Досліджено питання у наукових та популярних виданнях. Висунуто тезу взаємозв'язку потреби особистості у анамнезі. Здійснено&nbsp; припущення щодо прогнозу зацікавленості дітьми та молоддю у наступних поколіннях активним видом відпочинку та посиленням взаємних відносин у родині засобами активної діяльності.</em></p> Олег Кокун, Владислава Швець Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298389 Mon, 12 Feb 2024 00:00:00 +0200 Психологічні особливості готовності майбутніх психологів до консультативної діяльності http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298391 <p><em>У статті розглянуто питання</em> <em>ключових аспектів, що визначають психологічну готовність студентів-психологів до надання консультацій. Готовність майбутніх психологів до консультативної діяльності в умовах війни в країні – це питання вельми актуальне і суттєве, особливо у контексті сучасних геополітичних реалій. Зростання кількості конфліктів і напруги на міжнародній арені, війна в Україні вимагає від фахівців у галузі психології високого рівня готовності та компетентності для надання ефективної психологічної підтримки. В умовах війни психологи стикаються з рядом викликів, що вимагають специфічних знань і навичок. Вибірка складалась з 40 осіб, здобувачів спеціальності 053 Психологія Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Були застосовані методики: «Тест-опитувальник особистісної зрілості» Ю. Гільбуха та опитування через Google-форми</em></p> Таїсія Комар, Мар’яна Горенко Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298391 Mon, 12 Feb 2024 00:00:00 +0200 Social work in community in the conditions of war social work in the community in the conditions of war http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298399 <p><strong>&nbsp;</strong></p> <p><em>During times of war, professional social work expands its directions, methods, and forms of operation. On one hand, it is grounded in years of experience, including international experience, and on the other hand, it gives rise to the phenomenon of Ukrainian social work based on principles of moral duty, mutual support, and the dedication of each citizen, combined with the professional activities of social work specialists.</em></p> <p><em>It has been established that the primary method of social work is community engagement. An important characteristic of social work in the community is the spontaneous combination of citizens' philanthropy as a moral duty and the aspiration to do good with the professional activities of social workers. This experience, from the phenomenological approach perspective, is shaped based on Ukrainian traditions, developed in crisis conditions through critical thinking, emergency decision-making, grounded in human-centric values, enthusiasm, benevolence, compassion, and patriotism.</em></p> <p><em>It has been determined that during wartime, social work in the community typically operates on four levels: social work at the level of local self-government bodies; social work at the level of territorial communities; social work at the level of institutions in the social sphere; and social work at the level of community residents. The partners of territorial communities are public volunteer organisations. The Law of Ukraine "On Social Services" specifies that the non-governmental sector is among the providers of social services. In such challenging times for the country, volunteers constitute a distinct force of charity: they collect and provide clothing, medicines, and food for vulnerable populations; organize and accommodate refugees; offer assistance to military personnel and their families; facilitate the relocation of the affected; and supply essential items to the front lines, equipment,&nbsp; delivering mosquito nets, food, clothing, medicines and more.</em></p> Оксана Кравченко Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298399 Mon, 12 Feb 2024 00:00:00 +0200 Роль ветеранських організацій у реінтеграції та психологічній реабілітації ветеранів з інвалідністю в умовах військового та повоєнного часу http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298401 <p><em>В умовах військового та повоєнного часу в Україні ветерани з інвалідністю зіткнулися з низкою проблем, пов’язаних з їхньою соціальною адаптацією та поверненням до повноцінного життя. Важливу роль у розв’язання цих проблем відіграють ветеранські організації. У дослідженні вивчено роль ветеранських організацій у реінтеграції ветеранів з інвалідністю в Україні. Проаналізовано наукову літературу з питань реінтеграції ветеранів з інвалідністю, схарактеризувати ветеранські організації в Україні, досліджена їхня діяльність у сфері реінтеграції ветеранів з інвалідністю, виявлено вплив ветеранських організацій на реінтеграцію ветеранів з інвалідністю. Метою нашого дослідження є визначення ролі ветеранських організацій у реінтеграції ветеранів з інвалідністю в умовах військового та повоєнного часу України.</em></p> Оксана Кравченко, Владислава Швець, Людмила Мельник Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298401 Mon, 12 Feb 2024 00:00:00 +0200 Резильєнтність – потенціал відновлення особистості у складних життєвих обставинах http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298404 <p><em>У статті проаналізовано поняття «стійкість» у вітчизняних та зарубіжних психологічних дослідженнях</em><em> та с</em><em>проб</em><em>а </em><em>окреслити його зміст. Метою статті є</em><em> представлення результатів </em><em>провед</em><em>ого </em><em>емпіричного аналізу психологічної стійкості та психологічної готовності здобувачів вищої освіти на основі теоретичних узагальнень.</em> <em>За допомогою психодіагностичного інструментарію проведено емпіричне дослідження психологічної готовності здобувачів вищої освіти спеціальності 053 Психологія (20 осіб) до резильєнтності та висловлені окремі міркування щодо психологічних передумов формування цієї здатності. Для реалізації дослідження ми використали наступні методики «Шкала резильєнтності Коннора-Девідсона-10» (</em><em>CD</em><em>-</em><em>RISC</em><em>-10) (В адаптації Н.</em><em>&nbsp;</em><em>Школіна, І.</em><em>&nbsp;</em><em>Шаповал, І.</em><em>&nbsp;</em><em>Орлова, І.</em><em>&nbsp;</em><em>Кедик, М.</em><em>&nbsp;</em><em>Станіславчук); «Опитувальник посттравматичного зростання» (</em><em>Post</em> <em>Traumatic</em> <em>Growth</em> <em>Inventory</em><em>) Р.</em><em>&nbsp;</em><em>Тадеші і Л.</em><em>&nbsp;</em><em>Калхаун (в адаптації М.</em><em>&nbsp;</em><em>Магомед-Емінова).</em></p> Євген Потапчук, Олена Поліщук Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298404 Mon, 12 Feb 2024 00:00:00 +0200 Особливості психологічної адаптації студентів-психологів до освітнього процесу в умовах воєнного стану http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298406 <p><em>У статті висвітлено результати емпіричного дослідження показників психологічної адаптації майбутніх психологів до освітнього процесу в умовах воєнного стану. У дослідженні було встановлено найбільш поширені інтелектуальниі, поведінкові, емоційні та фізіологічні симптоми стресу, рівень стресостійкості та соціальної адаптації, зміни у пріоритетах та життєвих цінностях, рівень психологічного добробуту майбутніх психологів як показників адаптації до освітнього процесу в умовах воєнного стану. </em></p> Катерина Радзівіл, Світлана Кузікова Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298406 Mon, 12 Feb 2024 00:00:00 +0200 Соматичні кореляти посттравматичного стресового розладу http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298407 <p><em>У статті представлено результати контент-аналізу сучасних зарубіжних досліджень, націлених на виявлення соматичних корелятів посттравматичного стресового розладу. Зазначається, що на сьогодні у науковій літературі з зазначеної проблеми опис механізмів коморбідності ПТСР і соматичних дисфункцій є багато у чому суперечливим і не прояснює каузально-наслідкові зв'язки при формуванні ПТСР і соматичних проявів. Показано, що ПТСР, у переважній більшості випадків пов'язаний із різною психосоматичною і соматичною симптоматикою.</em></p> Олександр Сафін Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298407 Mon, 12 Feb 2024 00:00:00 +0200 Anxiety can reduce attention and accelerate the subjective passage of time http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298408 <p><em>Це дослідження є тестом гіпотези про те, що прискорений суб'єктивний часовий прохід (</em><em>ASTP</em><em>) відбувається внаслідок підвищення рівня тривоги і, в той же час, зниження рівня уваги. Гіпотеза ґрунтувалася на моделі уважних воріт (</em><em>AGM</em><em>) і розглядалася на автобіографічній шкалі сприйняття часу. Ідентифікація основних відносин дозволяє передбачити зміну </em><em>ASTP</em><em> через відповідні елементи. Серед цих елементів - тривога та увага. Попередні дослідження вже допомогли встановити взаємодію між тривожністю та сприйняттям часу через короткі проміжки часу. У цьому дослідженні ці взаємодії визначалися в автобіографічному масштабі.</em></p> <p><em>&nbsp; Метою дослідження було визначити, чи існує взаємозв'язок між тривожністю та сприйняттям часу, яке прискорює проходження суб'єктивного часу в автобіографічному масштабі, через зменшення уваги та усвідомлення. </em><em>В дослідженні була використана аторська анкети</em><em>, основними питаннями як</em><em>ої</em><em> були питання про час. Ця анкета була використана в 2021 році, щоб сформувати попередні висновки. У 2023 році з цієї анкети були використані лише три питання про час, щоб встановити відмінності в показниках сприйняття часу, враховуючи виникнення історичних подій.</em></p> Арман Цибульський, Катерина Мілютіна Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/298408 Mon, 12 Feb 2024 00:00:00 +0200