http://psyj.udpu.edu.ua/issue/feedПсихологічний журнал2024-11-14T08:32:21+02:00Hrynova Nataliia Vyacheslavivna245440ss@gmail.comOpen Journal Systems<p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">"Психологічний журнал" внесено до категорії "Б" Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття ступеня доктора наук та доктора філософії (спеціальності: 053 Психологія). Наказ МОН України від 24.04.2024 року № 582. </span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Засновником науково-практичного «Психологічного журналу» є Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. </span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Реєстрація суб'єкта у сфері медіа від 28.12.2023 № 1982. Ідентифікатор медіа: R30-02365.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Журналу присвоєно Міжнародний стандартний серійний номер (International Standard Serial Number) – ISSN 2617-2100 (від 13 липня 2018 року).</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">В «Психологічному журналі» публікуються результати досліджень вітчизняних та закордонних фахівців, які відображають інноваційні науково-прикладні напрямки з галузей психології.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Мови видання: українська, англійська; сфера розповсюдження: загальнодержавна.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Програмна мета: узагальнення теоретичних та практичних знань у галузі психології, розкриття впливу психології на освіту, публікація матеріалів за всіма напрямками наукових досягнень у психології.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Категорія читачів: фахівці в різних галузях психології, науково-педагогічні та наукові працівники, творчі вчителі, докторанти, аспіранти, здобувачі психологічних факультетів закладів вищої освіти.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Основні напрямки діяльності: публікація матеріалів вітчизняних та зарубіжних науковців з актуальних проблем психології, ініціювання дискусій з психологічних знань серед науковців, викладачів закладів вищої освіти, докторантів, аспірантів, творчих вчителів.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Основна тематика видання:</span></span></p> <ul> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Загальна психологія, історія психології</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Педагогічна та вікова психологія</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Соціальна психологія</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Психодіагностика, психологічне консультування</span></span></li> </ul> <p><strong><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Журнал зареєстрований, реферується та індексується в наступних репозитаріях та пошукових системах:</span></span></strong></p> <ul> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Індекс Коперника (</span></span><a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=69372"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Іndexcopernicus</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;"> );</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Google Scholar (США) (</span></span><a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=uk&user=4FfHhwcAAAAJ&view_op=list_works&gmla=AKKJWFcU3tENXab09x8ie60o1Pfg0q-EenAzhT4hWup5kUyrkafS-_D_9zVRUcYNk79mtsxKMQ9ucMz6sVUNYrX2XDzuQrpMq6eXcqNj2bfaRw"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Гугл Академія)</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;"> ;</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Українська науково-освітня мережа УРАН (</span></span><a href="http://psyj.udpu.edu.ua/"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">УРАН</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">);</span></span></li> <li><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського (</span></span><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=JRN&P21DBN=JRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=I=&S21COLORTERMS=0&S21STR=%D0%96101722"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Національна бібліотека України</span></span></a><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">)</span></span></li> </ul> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Періодичність видання – 2 рази на рік, обсяг – до 12 д.а., формат видання – А4.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Вид видання за цільовим призначенням: наукове.</span></span></p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">З вимогами до оформлення статей можна ознайомитися на сайті журналу в рубриці «вимоги до публікації».</span></span></p> <p>Публікація в "Психологічному журналі" становить 750 грн за 12 сторінок тексту, кожна наступна сторніка - 50 грн. Паперовий примірник журналу замовляється додатково, вартість - 200 грн. </p> <p>Оплата статті здійснюється тільки після схвалення редакційною колегією та результатів перевірки на плагіат. </p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Контакти редакції журналу 20301. м. Умань, вул. Садова 28, кафедра психології (ауд. №317). Телефон: 0635787430 e-mail: <a class="readmsg__head-contact main" href="https://mail.ukr.net/desktop#sendmsg/f=to=fTmDvzmRJ4v7FhDMEuRwthVe" data-email="245440ss@gmail.com" data-name="Alex Aleks">245440ss@gmail.com</a></span></span><a href="mailto:grineva-n@ukr.net."><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">.</span></span></a></p>http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/314989Теоретико-методологічне обгрунтування особистісної мінливості в сучасній психологічній літературі2024-11-12T13:37:55+02:00Наталія Гуртовенкоnat.1232012@ukr.net<p><em>У статті представлено теоретико-методологічне обґрунтування особистісної та поведінкової мінливості у сучасній психологічній літературі. Вивчення мінливості особистості як суб’єкта життєдіяльності чіпає цілу низку концептуальних та методологічних проблем, що мають соціально-психологічну спрямованість. Для дослідження зазначеної проблеми проаналізовано велику кількість вітчизняних та зарубіжних наукових джерел, що дозволило виявити стійкий інтерес науковців та практиків до визначеної проблеми.</em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/314994Психологічні особливості національної самосвідомості здобувачів вищої освіти2024-11-12T13:56:43+02:00Світлана Діхтяренкоsadova32bb@gmail.comАнастасія Татароваanastasiatatarova92@gmail.com<p><em>У статті висвітлено психологічні особливості національної самосвідомості у здобувачів вищої освіти. Виділено наступні психологічні особливості: цілісну та сформовану систему ціннісних орієнтирів, усталену ієрархію «Я-образу», національну саморефлексію, національну самоідентифікацію, індивідуалізацію національних проявів здобувача. Розкрито суть вікових надбань базової довіри до середовища існування та підвищеної національної відповідальності, що визначаються психологічними особливостями національної самосвідомості. Проаналізовано трансформацію національної самосвідомості під впливом російської агресії. </em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/314999Аксіопсихологічна модель посттравматичного зростання особистості2024-11-12T14:14:31+02:00Юрій Назарyurii.o.nazar@lpnu.ua<p><em>У статті проаналізовано існуючі моделі посттравматичного зростання (ПТЗ) та запропоновано новий, аксіологічний підхід до розуміння даного феномену. Особливу увагу приділено принципу інтегральної суб</em><em>’</em><em>єктності, де акцент зроблено на ціннісних аспектах особистісного зростання внаслідок травми. Метою статті є розробка концептуальної моделі, яка враховує важливість змін ціннісно-смислової сфери особистості та котра інтегрує такі поняття як резильєнтність, копінг, самоефективність та благополуччя, що сприяє глибшому розумінню механізмів посттравматичного зростання та його соціально-психологічних детермінантів.</em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315002Психологічні особливості основних категорій важкопоранених комбатантів2024-11-12T14:28:06+02:00Світлана Петреченкоsvet-petre@meta.ua<p><em>У статті аналізуються психологічні особливості основних категорій важкопоранених комбатантів, які зазнали тяжких травм у бойових діях. Визначено, що травми поділяються на легкі та тяжкі. Метою статті є аналіз психологічних особливостей основних категорій важкопоранених комбатантів та виявлення факторів, що впливають на їх психологічний стан і процес реабілітації. Проведене дослідження спрямоване на виявлення проблем, з якими стикаються поранені комбатанти, адже отримані поранення призводять не лише до фізичних, а й до глибоких психологічних наслідків. </em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315004Зарубіжний досвід дослідження проблеми посттравматичного особистісного зростання2024-11-12T14:40:48+02:00Олександр Сафін245440ss@gmail.comЮлія Тептюкyuliia.teptiuk@gmail.com<p><em>Представлено результати теоретичного аналізу феномена посттравматичного особистісного зростання: визначено поняття посттравматичного особистісного зростання, проаналізовано теорії, що пояснюють механізми зростання, а також виявлено предиктори цього явища. Встановлено, що під посттравматичним особистісним зростанням розуміють суб</em><em>’</em><em>єктивний досвід позитивної психологічної зміни після впливу на людину стресору, що загрожує життю. Встановлено, що показники посттравматичного особистісного зростання пов</em><em>’</em><em>язані як із загальними, так і зі специфічними для різних видів травм чинниками. Велике значення мають також дані про пов'язаність вираженого посттравматичного стресу і зростання.</em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315008Образ себе в професії у здобувачів ЗВО з різним рівнем мотивації успіху в навчанні2024-11-12T14:52:20+02:00Катерина Васюкekavasuk83@ukr.net<p><em>У статті представлене дослідження образу себе як професіонала у здобувачів психологічних спеціальностей. Здійснено теоретичний аналіз, на підставі якого виділено компоненти професійного образу Я. Встановлено, що у здобувачів з різним рівнем мотивації досягнень є відмінності в образі себе у професії. Висока мотивація досягнень сприяє підвищенню впевненості в собі, формуванні більшої фокусованості на проблемах клієнта. Низька мотивація досягнення формує не лише невпевненість у своїх силах, що спонукає особистість уникати невдач, але і формує більш егоїстичну професійну позицію. </em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315011Дослідження особливостей ставлення старших дошкільників до себе та значущих дорослих2024-11-12T15:03:57+02:00Наталя Криваnatalkakrivaya@gmail.com<p><em>У статті представлено дослідження особливостей ставлення дітей старшого дошкільного віку до себе та значущих дорослих за методикою О. Еткінда «Колірний тест відносин», який базується на тому, що найважливіші характеристики психологічних процесів відбиваються в колірних асоціаціях; з᾿ясовано, що діти старшого дошкільного віку в більшості випадків позитивно ставляться до значущих осіб, що свідчить про наявність міцного емоційного зв’язку з ними, близькість, взаємоповагу та значущість процесу ідентифікації. </em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315012Психолого-педагогічні засади компетентістної моделі у професійній підготовці майбутніх учителів початкових класів2024-11-12T15:11:40+02:00Вікторія Щурv.shchur2@gmail.comАнастасія Маліношевськаsplushca@gmail.comІгор Поворознюкigorpovoroznuk245@ukr.net<p><em>У статті здіснено обгрунтування психолого-педагогічних засад компетентістної моделі у професійній підготовці учителів початкових класів. Зазначається, що загальну структуру компетентності педагога можна уявити як таку, що складається із таких компетенцій: природні, набуті, компетенції самоосвіти, адаптивні, виконавські. Ефективність системи освіти, що реалізує розроблену модель компетентності майбутнього учителя початкових класів, можна подати кластером компетенцій викладача, який організовує кероване самостійне навчання. При цьому кожен рівень оволодіння стандартами поведінки характеризується дескриптором, що дозволяє підібрати еталон латентної перемінної, як яку розглядають конструктну властивість освітньої системи.</em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315014Психологічне благополуччя військовослужбовця Збройних Сил України2024-11-12T15:26:10+02:00Віктор Алещенкоavi1953@ukr.net<p><em>У статті розкриваються питання психологічного благополуччя у Збройних Силах </em><em>України</em><em>.</em><em> Основні наукові галузі, у яких представлені дослідження психологічного благополуччя, включають соціальну взаємодію військовослужбовців на початковому етапі службової діяльності; тимчасові та потенційні причинно-наслідкові чинники ризику та чинники, що сприяють збереженню психічного здоров</em><em>’я; запобігання емоційному вигоранню та отриманню військовослужбовцями психологічних травм; психічне здоров’я та суїцидальні прояви; теорію збереження ресурсів; психологічний капітал, який виражає позитивне ставлення військовослужбовців до виконання службових обов’язків; а також програму навчання для підтримання працездатності</em><em>. </em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315036Осмислення особистістю сімейних обов’язків на дошлюбному етапі2024-11-12T17:48:22+02:00Дарія Карповаkarpovada@khmnu.edu.uaТетяна Пащенкоpashchenko.tetiana@gmail.com<p><em>У статті розкрито проблемні питання, пов’язані з осмисленням особистістю сімейних обов’язків на дошлюбному етапі. Уточнено зміст поняття «осмислення майбутніх сімейних обов’язків і своєї відповідальності за їх виконання». З’ясовано, що відсутність обґрунтованого переліку моральних зобов’язань сім’янина суттєво ускладню процес їх пізнання і розуміння молоддю на дошлюбному етапі. Це не сприяє формуванню особистості майбутнього сім’янина.</em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315042Активація особистісних ресурсів персоналу як психологічна проблема2024-11-12T18:30:36+02:00Ігор Немінськийneminskiy.i@gmail.com<p><em>Стаття присвячена теоретичному обгрунтуванню психологічних механізмів активації військовим керівником особистісного ресурсу персоналу</em><em>.</em><em> Зазначається, що система військового управління сьогодні стикається із великими труднощами у реалізації ресурсного підходу в управлінні особовим складом. Зміст раціоналістичної стратегії управління виявляється у функціональній редукції суб'єктності будь-якого і кожного учасника спільної діяльності. Особливо інтенсивно проявляються негативні властивості цієї моделі менеджменту в умовах інтенсифікації управлінського впливу за усією вертикаллю влади. У зв</em><em>`язку з цим </em><em>активація особистісних ресурсів персоналу є найважливішим завданням психології військового управління. Для його розв'язання у межах управлінського сприяння особовому складу в активації особистісного ресурсу створено такі передумови: розроблено багаторівневий аналіз управлінської діяльності як діяльності суб'єкт-суб'єктного типу, показано її метадіяльнісний характер, роль і значення комунікативних засобів у її реалізації; виявлено результативні ефекти застосування військовим керівником різних стратегій управління (директивної, програмно-цільової, цілеутворювальної).</em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315043Динаміка психічного здоров'я військовослужбовців у період війни2024-11-12T18:40:33+02:00Ольга Савиченкоo.savichenko@gmail.comОльга Горбачоваlady.dzyubenko777@gmail.comЄвгеній Шуневичzhmehn@gmail.com<p><em>У статті аналізуються особливості психічного здоров’я військовослужбовців у період повномасштабної війни в Україні в умовах тривалого впливу стресових факторів.</em> <em>Для емпіричного дослідження використано комплекс методик </em><em>MHC</em><em>-</em><em>SF</em><em>, </em><em>PSS</em><em>-10, </em><em>РН</em><em>Q</em><em>-9, </em><em>GAD</em><em>-7, </em><em>AIS</em><em>, </em><em>BRCS</em><em>, </em><em>PTGI</em><em>. </em><em>Дослідженням охоплено 246 осіб (військовослужбовці, що брали участь в бойових діях у 2022-24 роках).</em></p> <p><em>В цілому відмічене покращення психічного здоров’я військовослужбовців у 2022, на початку 2023 та у 2024 роках і зниження показників у кінці 2023 році. Періоди погіршення психічного здоров’я військовослужбовців</em><em> відбувається в періоди військових невдач, втрати підтримки суспільства та військової допомоги. Зміцнення психічного здоров’я відмічаємо в періоди інтенсивної підтримки співгромадян, міжнародних партнерів, позитивних змін в організації військового побуту та успіхів на фронті.</em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315050Психологічний аналіз саморегуляції і копінг-поведінки фахівця морського транспорту у стресових ситуаціях: гендерний аспект2024-11-12T19:25:13+02:00Олена Сорокаelkazej@gmail.com<p><em>Актуальність дослідження зумовлена наявністю у науковій літературі суперечливих даних про способи долаючої поведінки у чоловіків і жінок у стресовій ситуації. Одним із чинників, що визначає ефективність соціально-психологічної адаптації фахівця морського транспорту до життя в умовах стресу є здатність психологічного подолання таких ситуацій. Особливої важливості набуває вивчення особливостей копінг-поведінки та питань саморегуляції поведінкових реакцій фахівця морського транспорту у складних ситуаціях.</em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315051Результати емпіричного дослідження психологічних наслідків посттравматичного стресу вимушених переселенців і ресурсів його подолання2024-11-12T19:34:19+02:00Олександр Кобецьkobezalex59@ukr.netАртем Микитчакkapsan62@gmail.com<p><em>У статті подано результати емпіричного дослідження психологічних наслідків посттравматичного стресу вимушених переселенців і ресурсів їхнього подолання. Зазначається, що </em><em>більшість досліджуваних осіб, які були змушені залишити свої домівки, характеризуються середнім рівнем стресу, що вказує на те, що стресова ситуація спричинила значне напруження фізіологічних та емоційних систем організму, яке необхідно знижувати за рахунок застосування спеціальних методів подолання стресу.</em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315053Методологічні підходи до розробки та впровадження зарубіжних антистрес-технологій у роботу із фахівцями екстремального профілю2024-11-12T19:49:16+02:00Оксана Кравченкоokskravchenko@ukr.netГригорій Горбачукhorbachuk@gmail.com<p><em>Узагальнено та диференційовано (за рівнями професійно-трудового та індивідуально-психологічного середовища) джерела життєвих і професійних стресів, включно із ризиками «нової глобальної реальності», детермінованої штучним інтелектом. Психологічні аспекти професійного здоров'я окреслено структурною феноменологією професійного стресу, у варіантах стресів діяльності (фізіологічного, предметно-діяльнісного та інформаційного) і стресів стосунків (ділових та особистих). Виокремлено чотири підходи до впровадження антистрес-технологій: через організацію умов професійного середовища; навчання та підготовку спеціалістів; корекцію станів і наслідків стресу; інтеграцію особистісних властивостей і способу життя (оволодіння стрес-менеджментом та управлінням здоров'ям).</em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315054Каністерапія як інноваційний метод соціально-психологічної реабілітації2024-11-12T20:08:26+02:00Інна Чамлайinnamkua@gmail.com<p><em>У статті розглянуто поняття каністерапії, її ключових аспектів та особливостей застосування. Проаналізовано її переваги та недоліки, а також труднощі, з якими можуть зіштовхнутись фахівці соціально-психологічної реабілітації під час її застосування. Описано рівні взаємодії між людиною та спеціально навченою собакою в процесі каністерапії та конкретні методи її проведення.</em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024 http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/315056Діагностування посттравматичного стресового розладу (ПТСР) у військовослужбовців/ветеранів2024-11-12T20:17:20+02:00Наталія Шеленковаn.l.shelenkova@udpu.edu.ua<p><strong> </strong></p> <p><em>У військовослужбовців та ветеранів досить часто спостерігається такий вид психогенного розладу як посттравматичний стресовий розлад (ПТСР), який має негативні наслідки для психічного та соматичного здоров’я, соціальної взаємодії та, загалом, якості життя. В статті окреслені психосоціальні фактори, які викликають стрес та спричиняють розвиток психічних й поведінкових розладів та </em><em>діагностичні критерії ПТСР (згідно DSM-5). Розкрито с</em><em>имптоматику посттравматичного стресового розладу у військових. Відповідно до мети статті розкрито поняття ПТСР, його основні принципи і критерії діагностики. Здійснено огляд </em><em>психодіагностичних</em> <em>інструментів,</em> <em>які</em> <em>можна</em> <em>вико</em><em>ристовувати</em> <em>для</em> <em>скринінгового та психологічного обстеження постраждалих</em> <em>від</em> <em>психотравмуючих</em><em> ситуацій, зокрема військовослужбовців/ветеранів.</em></p>2024-11-14T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2024